Verkkohyökkäysten määrä kasvaa rajusti

F-Secure: Suomen pitää huolehtia tietoturvasta omin voimin

Helsinki – 31. toukokuuta, 2018: Tietoturvayhtiö F-Securen toimitusjohtaja Samu Konttinen ennustaa, että kyberhyökkäysten määrä kasvaa tänä vuonna rajusti ja ne ovat yhä kehittyneempiä. Hyökkäykset kohdistuvat kuluttajiin, yrityksiin ja valtionhallintoon.

”Kyberhyökkäysten määrä maailmalla vähintään kaksinkertaistui vuonna 2017 edelliseen vuoteen verrattuna. Eri lähteiden mukaan yrityksiin kohdistuneita iskuja oli maailmassa viime vuonna ainakin 150 000, mahdollisesti jopa 350 000 sillä kaikkia hyökkäyksiä ei koskaan raportoida. Oman tilastomme mukaan kyberhyökkäykset kasvoivat 223 prosenttia vuodesta 2016 vuoteen 2017”, sanoo Konttinen.

”Hyökkäykset ovat kohdistettuja ja ne ovat muuttuneet yhä tehokkaammiksi. Torjumisesta tulee koko ajan vaikeampaa ja siihen tarvitaan kehittyneen tekoälyn ja ihmisen yhteistoimintaa”, sanoo Konttinen.

”Myös uusia haittaohjelmia ilmestyy jo yli 500 000 päivässä. Niiden käsitteleminen ihmisvoimin on jo useiden vuosien ajan ollut mahdotonta”, toteaa Konttinen.

”Uusien teknologioiden, kuten tekoälyn, hyödyntäminen ja syvällinen ymmärtäminen on äärimmäisen tärkeää kaikilla toimialoilla. Suomelle olisikin nyt hyvin tärkeää panostaa koulutuksessa ja tutkimuksessa riittävästi tekoälyyn ja varmistaa ettemme putoa kyydistä, kun maailma digitalisaation myötä muuttuu nopeasti. Kyberturvasta huolehtiminen tässä kehityksessä on perusedellytys. Kyberturvateollisuus kasvaa globaalisti hyvin nopeasti, ja tässä on Suomelle myös mahdollisuus luoda kansallista kilpailukykyä ja tuhansia uusia työpaikkoja.”

Samu Konttinen puhui torstaina järjestetyssä Tietoturvallinen Suomi -seminaarissa Helsingissä. Konttinen ilmaisi myös huolensa geopoliittisesta tilanteesta ja sen vaikutuksesta Suomen turvallisuuteen. Konttinen korosti Suomen omavaraisuuden varmistamista myös tietoturvan suhteen.

”Snowdenin paljastuksista opimme kuinka tietyt supervallat toimivat yhteistyössä omien maidensa teknologiayhtiöiden kanssa. Jos geopoliittinen tilanne synnyttää tuollaiselle maalle intressin päästä suomalaisiin tietoverkkoihin, ei ole järkevää, että Suomen kyberpuolustus on pelkästään sellaisen maan tuotteiden varassa. Yhdysvalloissa on esimerkiksi nyt päätetty, etteivät he voi kyberturvassa käyttää venäläisiä tuotteita, tietoverkkojen osalta kiinalaiset valmistajat ovat olleen pannassa jo pitkään. Suomi taas tunnetaan luotettavana ja korkean teknologisen osaamisen maana.”

Valtionhallinnon keskeisille toimijoille suunnatun seminaarin avaussanat piti tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Muut tapahtuman puheenvuorot pitivät F-Securen tutkimuspäällikkö Mikko Hyppönen, teknisen turvallisuuskonsultoinnin johtaja Tomi Tuominen, sekä Supon apulaispäällikkö Seppo Ruotsalainen ja Tekoäly – matkaopas johtajalle -kirjan kirjoittanut Antti Merilehto.