Tänä vuonna kuluttajat voivat murskata kiristysohjelmat

F-Securen SAFE -ohjelmiston uudet ominaisuudet kiristysohjelmien torjumiseen julkistetaan juuri, kun kuluttajat saavat mahdollisuuden tuhota miljarditappiot aiheuttaneen uhan.

Kuluttajilla on viimein mahdollisuus päästä miljardeja dollareita ryövänneiden kiristysohjelmarikollisjengien niskan päälle. F-Securen SAFE -ohjelmisto PC-tietokoneille on suojannut käyttäjiä kiristysohjelmilta tehokkaasti DeepGuard-teknologialla.

Nyt teknologiaa on parannettu entisestään, jotta se voi auttaa ihmisiä murskaamaan kiristysohjelmien uhan. Kiristysohjelmat ovat ottaneet jo miljoonien ihmisten muistot ja tiedostot panttivangeiksi viime vuosina.

F-Securen SAFE Internet Security -tietoturvaohjelmistoon kuuluu nyt käyttäytymiseen perustuva suojaus, joka tarkkailee tiettyjä tiedostokansioita havaitakseen kiristysohjelmille tyypillisen käyttäytymisen osana DeepGuard-ominaisuutta. Jos riskialtista käytöstä havaitaan, kyseinen prosessi estetään automaattisesti ja käyttäjää varoitetaan mahdollisesta kiristysohjelmasta.

“Kiristysohjelmat pysyvät tehokkaana työkaluna rikollisille, mutta niiden kulta-aika alkaa taittua, kun rikolliset yrittävät sopeutua kryptovaluuttojen kurssiheiluntaan ja keskittyä uudenlaisiin juoniin, kuten louhimaan kryptovaluuttoja toisten ihmisten tietokoneilla*”, sanoo F-Securen tietoturvaneuvonantaja Sean Sullivan.

”Kiristysohjelmia käyttävät rikollisjengit pyrkivät iskemään tavallisten kotikäyttäjien kimppuun heti, kun vain pystyvät rahastamaan hyökkäyksillä. Nyt on ihanteellinen hetki iskeä takaisin.”

Säännöllisten varmuuskopioiden lisäksi vahva tietoturvasovellus monikerroksellisella puolustuksella on avainasemassa suojautumiseen usein sähköposteissa ja ohjelmien haavoittuvuuksien avulla leviäviltä nykyaikaisilta haittaohjelmilta. Kiristysohjelmilta suojautuminen on erittäin tärkeää, koska esimerkiksi tutkimusyhtiö CyberEdgen tuoreen raportin mukaan rikolliset palauttivat kiristysohjelman salaamat tiedostot vain noin joka toisella kerralla, siitä huolimatta, että uhrit maksoivat rikollisille.**

“F-Securen DeepGuard -toiminnallisuus tunnistaa hyökkäykset perustuen niiden asiattomaan käyttäytymiseen tai haavoittuvuuksista”, Sean kertoo. "Uusia kiristysohjelmia vastaan kehitetty toiminnallisuus estää myös muita epäilyttäviä uhkia kuin kiristysohjelmia muuttamasta, uudelleennimeämästä tai poistamasta tiedostoja suojatuissa kansioissa. Kaikki hyötyvät tästä.”

Uusi kiristysohjelmasuojaus istuu hyvin DeepGuardin kevyeen ja kattavaan päätelaitteiden suojaukseen ja sillä on hyvin vähäinen vaikutus käyttäjäkokemukseen. Saumattoman uuden turvakerroksen lisäksi SAFEn mukana tulee palkittu antivirus-, selaus- ja verkkopankkisuojaus sekä perhesäännöt, joka auttaa asettamaan lasten laitteisiin käyttörajoituksia.

“Teknologia on perinteisesti suojannut käyttöjärjestelmiä, joten rikolliset keskittyivät käyttäjien tärkeimpään dataan. Nyt edistymme tämän uhan eliminoinnissa”, Sean kertoo.

SAFEsta on saatavilla ilmainen kokeiluversio F-Securen verkkokaupassa Windows-tietokoneille, Mac-tietokoneille, Android-laitteille ja iOS-laitteille. Vuositilausten hinnat alkavat 59.90 eurosta kolmelle laitteelle.

SAFE kuuluu myös F-Secure TOTAL -tuotteeseen, jonka ilmainen kokeiluversio on myös saatavilla F-Securen verkkokaupassa Windows-tietokoneille, Mac-tietokoneille, Android-laitteille ja iOS-laitteille. Vuositilausten hinnat alkavat 79.99 eurosta kolmelle laitteelle.

*Source: https://www.youtube.com/watch?v=TP3gA6NRtN4

**Source: https://www.bleepingcomputer.com/news/security/only-half-of-those-who-paid-a-ransomware-were-able-to-recover-their-data/

Lisätietoa:

Mitä kiristysohjelmat ovat?

F-Secure TOTAL

F-Secure DeepGuard

F-Secure tekee digitaalisista hetkistä turvallisempia kaikille. Tuotamme nerokkaan yksinkertaisia ja kitkattomia suojausratkaisuja, jotka helpottavat suojaamiemme kymmenien miljoonien ihmisten ja 170 palveluntarjoajakumppanimme elämää. Olemme yli 30 vuoden ajan olleet kybersuojausalan edelläkävijöitä, sillä meitä inspiroi vahvasta yhteishengestä kumpuava sitoumuksemme pyrkiä jatkuvasti parempaan.

Sanna Syrjalainen