Suosittu, maksuton kyberturvallisuuden verkkokurssi käynnistyy kolmannen kerran

F-Securen ja Helsingin yliopiston avoin tietoturvaverkkokurssi (MOOC) auttaa tulevaisuuden tietoturva-asiantuntijoita löytämään potentiaalinsa

Helsinki – 6. marraskuuta, 2018: F-Securen ja Helsingin yliopiston yhdessä suunnittelema opintokurssi Cyber Security Base käynnistyy kolmannen kerran. Osallistujalle maksuton kurssi on suunniteltu antamaan opiskelijoille tietoturva-alan vaatimat käytännön taidot ja tiedot, ja se hyödyntää yritysten ja asiantuntijoiden kehittämiä aitoja menetelmiä. Kurssin tavoitteena on helpottaa globaalia tietoturva-asiantuntijoiden pulaa.

F-Secure on hiljattain käynnistänyt Cyber Security Academy -harjoittelijakurssin, jonka tavoitteena on muuntaa IT-asiantuntijat tietoturva-asiantuntijoiksi. Kurssin koordinointiin osallistuvan Kristian Kristensenin mukaan tietoturvaosaamisen puute vaatii konkreettisempia ratkaisuja kuin tutkimuksia, joissa puute osoitetaan todeksi.

”Tähän mennessä on jo moneen kertaan osoitettu, että tietoturvaosaamisen puute on ongelma yhteiskunnalle, yrityksille sekä käytännössä jokaiselle ihmiselle, joten sitä on turhaa todistella enempää. Sen sijaan meidän täytyisi keskittyä ongelman ratkaisuun, jotta voimme säilyttää tietoturvaosaamisen vaaditulla tasolla myös tulevaisuudessa”, sanoo Kristensen.

Cyber Security Base on massiivinen avoin verkkokurssi (massive open online course, MOOC), joka paketoi F-Securen ja Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen osaamisen helposti omaksuttavan verkkokurssin muotoon. Kurssisisältö sisältää laajan valikoiman aiheita, jotka tietoturvaosaajan täytyy hallita. Kurssiin kuuluu myös hakkerointitehtäviä sekä muita käytännön harjoituksia, joiden avulla opiskelijat pääsevät soveltamaan oppimaansa käytännössä.

Vuonna 2016 ensimmäistä kertaa järjestetty kurssi on kiinnostanut kymmeniä tuhansia opiskelijoita ympäri maailmaa, ja sen ovat läpäisseet sadat ihmiset, joista osa on saanut yliopistotutkintoon vaadittavia opintopisteitä. Vaikka kurssin ensisijainen tavoite on varustaa yliopisto-opiskelijat perustason tietoturvaosaamisella, siitä hyötyvät myös jo työelämässä olevat IT-osaajat, jotka haluavat lisäoppia tietoturvasta.

Verkkokurssille osallistuminen ei edellytä aiempaa koulutustasoa tai maksuja. Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen tutkijan Samu Varjosen mukaan osallistumisen helppous tekee Cyber ​​Security Base -kurssista innovatiivisen ratkaisun tietoturva-alaan tutustumiseen.

”Kyberturvallisuus on ollut olemassa jo vuosikymmenien ajan, mutta alasta kiinnostuneille ei ole ollut yksinkertaista reittiä alan todellisiksi ammattilaisiksi. Tämän kurssin avulla potentiaaliset tietoturva-ammattilaiset voivat oppia lisää alasta työn ohella, sillä osallistuminen ei vaadi heitä luopumaan nykyisistä työpaikoistaan ​​tai investoimaan täysipainoisesti. Kurssi on erinomainen vaihtoehto ohjelmistokehittäjille, ylläpitäjille, tietojenkäsittelytieteilijöille ja muille IT-ammattilaisille tutustua tietoturvaan, jos se vain osuu heidän osaamiseensa ja ammatilliseen mielenkiintoonsa”, sanoo Varjonen.

Ensimmäinen moduuli Cyber ​​Security Base -kurssista on nyt avoinna (osallistujat voivat ilmoittautua täällä). Tämän vuoden verkkokurssin kick-off-tapahtuma streamataan Helsingin yliopistolta 7. marraskuuta 2018.

Lisätietoja (englanniksi):

F-Secure Blog: Cyber Security Base with F-Secure FAQ University of Helsinki Unitube: Trends in Cyber Security seminar

F-Secure tekee digitaalisista hetkistä turvallisempia kaikille. Tuotamme nerokkaan yksinkertaisia ja kitkattomia suojausratkaisuja, jotka helpottavat suojaamiemme kymmenien miljoonien ihmisten ja 170 palveluntarjoajakumppanimme elämää. Olemme yli 30 vuoden ajan olleet kybersuojausalan edelläkävijöitä, sillä meitä inspiroi vahvasta yhteishengestä kumpuava sitoumuksemme pyrkiä jatkuvasti parempaan.

Sanna Syrjalainen