Miljoonien reitittimien puutteellinen tietoturva on paikattavissa

Langattomaan reitittimeen perustuva kotitalouksien tietoturvaratkaisu F-Secure SENSE tulee ohjelmistoversiona operaattorien ja reitittimien valmistajien saataville.

Helsinki – 11. toukokuuta, 2018: Maailmassa on nyt enemmän Internet of Things (IoT) -laitteita kuin ihmisiä. Monista, jopa useimmista laitteista puuttuu perustason tietoturva ja yksityisyyden suoja. F-Secure haluaa turvata nämä miljardit laitteet tarjoamalla F-Secure SENSE -ratkaisun ohjelmistona suoraan reitittimien valmistajille ja operaattoreille. Ratkaisun nimi on Connected Home Security.

F-Secure Connected Home Security yhdistää verkon ja pilven tietoturvaominaisuudet sekä reitittimen ja päätelaitteiden suojauksen yhdeksi, loppukäyttäjälle vaivattomaksi ominaisuudeksi. Se hyödyntää F-Secure SENSE langattoman reitittimen ominaisuuksia. SENSE turvaa haittaohjelmilta, tietojen kalastelulta ja verkkoseurannalta, ja suojaa älylaitteet kyberhyökkäyksiltä. F-Securen SENSE -reititin on ollut saatavilla jo lähes vuoden ajan, ja nyt yhtiö tarjoaa SENSEn ohjelmiston ”software development kit” (SDK) -ohjelmistokehityspakettia reitittimien valmistajille ja operaattoreille.

F-Securen ratkaisun avulla reitittimien valmistajat ja operaattorit voivat lisätä SENSEn ominaisuudet laitteisiinsa. Näin SENSEn tarjoama tietoturva on mahdollista jakaa laajalle käyttäjäkunnalle. Tähän voidaan lisätä päätelaitteiden suojaus ja muita tietoturvaratkaisuja, jolloin operaattorit voivat räätälöidä asiakkailleen haluamiaan palveluja, kuten perhesäännöt, joilla vanhemmat voivat määritellä turvalliset rajat lastensa nettikäytölle.

“Internetiin kytketään joka päivä suuri määrä uusia laitteita. Tarjoamme operaattoreille ja laitevalmistajille erinomaista tilaisuutta tehdä niistä turvallisia”, sanoo F-Securen tuotehallintajohtaja Antero Norkio. ”F-Secure auttaa kumppaneitaan lisäämään SENSEn turvaominaisuudet reitittimiin ja tarjoaa samalla paremman suojan F-Securen päätelaitesuojausta käyttäville liikkuville kuluttajille.”

Gartnerin tuoreen tutkimuksen mukaan kodeissa olevien, internetiin kytkettyjen laitteiden määrä kasvaa nykyisestä 4,8 miljardista 15 miljardiin vuoteen 2021 mennessä. Gartnerin mukaan vuonna 2021 jopa 75 prosenttia näistä laitteista voidaan valjastaa palvelunestohyökkäyksiin tai IoT-bottiverkkohyökkäyksiin. Nyt luku on 40 prosenttia.*

Kuluttajat tunnistavat riskin. F-Securen kyselyssä lähes puolet vastaajista myönsi jättäneensä uusia laitteita hankkimatta tietoturvauhkien ja yksityisyyden menettämisen pelossa. 46 prosenttia sanoi jättäneensä verkkoon kytkettävän laitteen hankkimatta tietoturvauhan vuoksi ja 48 prosenttia sanoi kieltäytyneensä ”älylaitteen” hankinnasta, koska pelkäsi henkilökohtaisten tietojen vuotamista.**

F-Securen Connected Home Security -ratkaisu voi sisältää myös operaattorin tai reititinvalmistajan ohjelmistojen ja laitteiden tietoturvatarkistuksen. F-Securen laiteturvallisuudesta vastaavan johtajan Andrea Barisanin mukaan älykodin turvallisuuden parantaminen on aloitettava yleisesti käytetyistä, mutta harvoin turvallisista reitittimistä.

“Reitittimet ovat yksi yleisimmistä kotien internetiin yhdistetyistä laitteista, mutta niissä ei aina ole ajateltu tietoturvaa. F-Securen laiteturvallisuustiimillä on laaja kokemus pienyritysten ja kotien reitittimien tarkastamisesta. Jokaisessa tapauksessa olemme onnistuneet murtautumaan laitteisiin ja sen jälkeen parantamaan niiden turvallisuutta”, Barisani sanoo. ”Älykodin rakentaminen turvattoman reitittimen varaan on kuin suolle rakentamista. Tämä asia on pakko muuttaa, jos haluamme älykodeista turvallisia.”

F-Secure Connected Home Security on saatavilla heti. Operaattorit ja laitevalmistajat voivat varata tapaamisajan F-Securen verkkosivuilta.

*Lähde: Gartner. Market Insight: Address 3 Critical Security Issues to Differentiate Yourself in the Connected Home Market, Annette Zimmermann and Saniye Burcu Alaybeyi, April 26 2018.

**Lähde: Survey consisted of online interviews of 4,000 age, gender and income-representative respondents from five countries, 800 respondents per country: US, UK, France, Germany, and Brazil.

F-Secure SENSE