Kiristysohjelmien kultakausi näyttää päättyneen, mutta uhka on yhä olemassa

F-Securen tutkimusraportti kertoo kiristysohjelmien hyökkäysten määrän räjähtäneen viime vuonna Wannacryn ansiosta, mutta muun tyyppisten kiristysohjelmien väheneminen viittaa rikollisten toiminnan muuttumiseen.

Helsinki, 2. toukokuuta 2018 – Kiristysohjelmien hyökkäysten määrä kasvoi yli 400 prosenttia viime vuonna verrattuna vuoteen 2016. F-Secure arvioi uudessa raportissaan kasvun syyksi verkkomadon tavoin leviävän WannaCry-kiristysohjelman, nk. kryptomadon, huomauttaa muiden kiristysohjelmien hyökkäysten harvenneen vuoden loppua kohden. Tämä kertoo mahdollisesta muutoksesta rikollisten tavassa käyttää kiristysohjelmia.

The Changing State of Ransomware -raportin mukaan kiristysohjelmat kehittyivät uhkana merkittävästi viime vuonna. Viime vuoden hallitsevia uhkia olivat tunnetut kiristysohjelmaperheet, kuten Locky, Cryptolocker ja Cerber. WannaCry nousi kuitenkin yleisimmäksi uhaksi viime vuonna. Pahamaineinen kryptomato löytyi yhdeksästä kymmenestä havaitusta hyökkäyksestä viime vuonna.

WannaCry-kiristysohjelmaperhe hallitsi loppuvuotta, mutta muut kiristyshaittaohjelmat vähenivät loppuvuotta kohden. F-Securen tietoturvaneuvonantaja Sean Sullivan sanoo tämän viittaavan siihen, että harrastelijarikolliset ovat menettämässä kiinnostustaan kiristysohjelmiin.

“Kesän jälkeen tapahtui merkittävä muutos kiristysohjelmien uusien versioiden luomisaktiivisuudessa pariin aiempaan vuoteen verrattuna. Aiemmin rikolliset ovat kehittäneet runsaasti uusia kiristysohjelmia, mutta tämä hiipui viime kesän jälkeen. Näyttää siltä, että kiristysohjelmien ”kultakuumeen ajat” ovat ohi, mutta näemme, että ammattikiristäjät jatkavat kiristysohjelmien käyttöä, ja hyökkäävät erityisesti organisaatioihin. WannaCry osoitti yritysten olevan haavoittuvia kohteita”, Sean sanoo.

Raportin mukaan kiristysohjelmien hiipumisen lisäksi on merkkejä painopisteen siirtymisestä yrityksiin kohdennettuihin hyökkäyksiin, esimerkiksi RDP-porttien kautta. SamSam-kiristysohjelmaperhe käyttää tätä tapaa ja on jo nyt hyökännyt onnistuneesti useisiin yhdysvaltalaisiin organisaatioihin tänä vuonna, esimerkiksi hiljan Atlantan kaupungin tietojärjestelmiin.*

Muita merkittäviä havaintoja raportista:

• WannaCry, seuraajinaan Locky, Mole, Cerber, ja Cryptolocker olivat hallitsevat kiristysohjelmaperheet viime vuonna
  • Kiristysohjelmien hyökkäykset kasvoivat 415 prosenttia viime vuonna edellisvuoteen verrattuna
  • WannaCry pysyi aktiivisena viime vuoden jälkipuolella ja useimmat F-Securen havainnot tulivat Malesiasta, Japanista, Kolumbiasta, Vietnamista, Intiasta ja Indonesiasta.
  • Viime vuonna tutkijat havaitsivat 343 uniikkia kiristysohjelmaperhettä ja -muunnelmaa. Määrä kasvoi 62 prosenttia edellisvuodesta.
  • WannaCrytä lukuunottamatta uusien ja olemassaolevienolemassa olevien kiristysohjelmien käyttö näytti vähentyvän vuoden loppua kohden
Sullivanin mukaan on useita tekijöitä, jotka vaikuttavat kiristysohjelmien käytön muuttumiseen. “Bitcoinien hinnan muuttuminen on keskeinen tekijä, kun kryptovaluuttojen louhiminen toisten ihmisten tietokoneilla on paljon houkuttelevampaa ja riskit rikollisille ovat vähäisempiä. Otaksun myös tuottojen pienenevän, kun kiristysohjelmien uhka ohjaa ihmisiä huolehtimaan varmuuskopioista ja rikollisten lupauksiin tiedostojen palauttamisesta suhtaudutaan epäluuloisemmin. Kyberrikolliset keskittyvät aina helpoimpiin kohteisiin, ja palaavat käyttämään kiristysohjelmia, jos olosuhteet ovat otolliset.”

*Lähde: https://www.bleepingcomputer.com/news/security/city-of-atlanta-it-systems-hit-by-samsam-ransomware/

Lisätietoa:

Mitä kiristysohjelmat ovat ja miten niiltä voi suojautua

Ransomware: How to Predict, Prevent, Detect & Respond