F-Securen kysely kartoittaa yksityisyyden huolia eri kansallisuuksien välillä

F-Securen tuoreen kansainvälisen kyselyn mukaan amerikkalaiset suojaavat yksityisyyttään muita kansallisuuksia paremmin. Helsinki – 28.1.2016: F-Securen kyselyyn osallistuneista 66 prosenttia oli huolissaan tietojensa joutuvan tiedustelupalvelujen seurannan kohteeksi verkkopalveluiden kautta. Kaikista kyselyyn vastanneista 57 prosenttia sanoi olevansa valmis maksamaan välttyäkseen tietojensa kulkemisen amerikkalaisten, venäläisten tai kiinalaisten palveluiden kautta.

Yksityisyyteen ja tietoturvaan koskevaan kyselyyn osallistui lähes 9000 vastaajaa 11 maassa; mm. Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa ja Ruotsissa. Suurin osa vastaajista ei ollut pelkästään  huolissaan yksityisyydestään, monet olivat valmiita vaihtamaan palveluihin, jotka suojaavat paremmin yksityisyyttä.

Tämä oli havaittavissa erityisesti amerikkaisten vastauksissa. Heistä 55 prosenttia kertoi muuttaneensa verkkokäyttäytymistään johtuen lisääntyneistä yksityisyyden suojauksen tarpeesta. Amerikkalaisista 59 prosenttia oli valmis vaihtamaan hakupalvelua profiloinnin välttämiseksi, verrattuna kaikkien vastanneiden 54 prosentin keskiarvoon.

Monet ranskalaiset olivat huolissaan yksityisyydestään käyttäessään mobiililaitteita tai esineiden internet (IoT) laitteita. Heistä jopa 72 prosenttia oli huolissaan yksityisyydestään käyttäessään uusia verkkoyhteydessä olevia laitteita. Heistä 63 prosenttia sanoi välttävänsä julkista Wi-Fiä turvallisuussyistä.

Useat saksalaiset olivat huolissaan tiedustelupalvelujen seurannasta ja 67 prosenttia oli huolissaan tiedustelupalveluista niisä maissa, joiden kautta tiedot siirtyvät.

Yksityisyyteen liittyvät kysymykset aiheuttivat vähemmän ongelmia ruotsalaisille. Ruotsalaisten vastauksissa oli muutamia merkittäviä eroja verrattuna muiden maiden vastauksiin. Tässä muutama esimerkki:

• 25 prosenttia ruotsalaisvastaajista kertoi muuttaneensa verkkokäyttäytymistään ja lisänneensä yksityisyyden suojausta, kun taas muissa maissa heitä oli keskimäärin 54 prosenttia. • 31 prosenttia ruotsalaisista sanoi tietävänsä, minne heidän tietonsa tallennetaan, verrattuna 49 prosenttiin vastaajista muissa maissa. • 46 prosenttia ruotsalaisvastaajista sanoi olevansa huolissaan yksityisyydestä uusia verkkoyhteydessä olevia laitteita (IoT) käyttäessään, kun taas muissa maissa heitä oli keskimäärin 69 prosenttia.

F-Securen tutkijan Mikael Albrechtin mukaan tämä osoittaa ruotsalaisten pitävän maataan suhteellisen turvallisena. "Ruotsalaisten käsitys omasta maastaan vakaana ja turvallisempana verrattuna esimerkiksi Iso-Britanniaan, Yhdysvaltoihin tai Ranskaan, jotka ovat lisänneet valvontaa aggressiivisesti. Mutta vaikka ruotsalaiset ja monet pohjoismaalaiset nauttivat suhteellisen turvallisesta ympäristöstä, heidän ei kannata olla liian luottavaisia henkilötietojen säilymiseen verkossa yksityisenä."

Maiden välillä oli myös joitakin yhtäläisyyksiä. Jopa 80 prosenttia kaikista vastaajista ei halunnut käyttää sovelluksia, jotka pyytävät tarpeettomia käyttöoikeuksia. Lisäksi 60 prosenttia sanoi välttävänsä julkista Wi-Fiä tietosuojan ja yksityisyyshuolien vuoksi, mikä oli yllättävää, koska VPN suojaa tehokkaasti.

Freedome on VPN-ratkaisu, joka mahdollistaa viestien salaamisen vaivattomasti. Sen avulla voi muuttaa virtuaalista sijaintiaan, hyödyntää maantieteellisesti rajoitettuja verkkopalveluita sekä torjua verkkoseurantaa. Freedomen uusin ominaisuus Tracker Mapper näyttää reaaliaikaisesti interaktiivisena karttakuvana verkkosivustojen ja kolmannen osapuolen seurannan tiedonkeruuverkostot. Se auttaa käyttäjää ymmärtämään, miten seuranta verkossa toimii.

Freedome on saatavilla iOS, Android, Windows PC, OS X, ja Amazon Fire –laitteille. Vuositilauksen usealle laitteelle voi ladata F-Securen sivuilta Tietosuojapäivänä 50 % alennuksella käyttämällä koodia: PRIVACYDAY. Tarjous on voimassa ainoastaan 28.1.2016.

* F-Securen kuluttajatutkimukseen haastateltiin 8800 eri ikäryhmien, sukupuolten ja tuloluokkien edustajaa. Kyselyyn osallistui 800 vastaajaa 11 maassa: Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa, Ranskassa, Saksassa, Brasiliassa, Argentiinassa, Kolumbiassa, Meksikossa, Italiassa, Ruotsissa ja Intiassa. Kysely suunniteltiin yhdessä Informed Intutionsin kanssa ja aineisto kerättiin Toluna Analyticsin avulla heinäkuussa 2015.

Lisätietoja:

Digital Privacy

F-Securen tietosuojaperiaatteet

F-Secure – Switch on freedom F-Secure on suojannut kymmeniä miljoonia ihmisiä digitaalisilta uhilta maailmanlaajuisesti yli 25 vuotta. Palkitut ratkaisumme suojaavat kuluttajia ja yrityksiä aina yksittäisistä haittaohjelmista yrityksiin kohdistettuihin kyberhyökkäyksiin ja ne ovat saatavilla yli 6000 jälleenmyyjän sekä 200 operaattorin kautta yli 40 maassa. Haluamme antaa kaikille mahdollisuuden käyttää internetiä turvallisesti. Vuonna 1988 perustettu F-Secure on listattu NASDAQ OMX Helsinki Ltd:ssä. f-secure.com | twitter.com/fsecure | facebook.com/f-secure