F-Securen kyberturvaraportti: kyberuhkamaailma haittaohjelmien tuolla puolen

F-Securen tänään julkaisema kyberturvallisuusraportti maalaa kolkon kuvan epäluotettavien verkkojen ja laitteiden, esineiden internetin sekä kyberrikollisuuden aiheuttamista uhkista. Raportissa tarkastellaan erityisesti yritysten tietoturvaongelmia uhkien muuttuessa perinteisistä yhä dynaamisemmiksi.

F-Securen tuore raportti State of Cyber Security 2017 käsittelee tietoturvan tämänhetkisiä trendejä ja uhkia globaalista näkökulmasta.

“Nykyuhat voivat ohittaa vanhat, yksiulotteiset tietoturvaratkaisut. Kalastelu, listat jo vaarantuneista tileistä ja verkoista ja muut vastaavat resurssit tekevät valtioiden tai suuryritysten järjestelmien murtamisesta mahdollista monille erilaisille hyökkääjille. Olemme siirtyneet haittaohjelmien jälkeiseen maailmaan, jossa uhkia tuotetaan teollisesti ja kyberrikolliset eivät tyydy yleisimpiin haittaohjelmiin”, sanoo F-Securen tietoturva-asiantuntija Sean Sullivan.

Raportin tärkeimpiä havaintoja:

• Valtaosa aktiivisesta tiedustelutyöstä vuonna 2016 tehtiin vain 10 maassa sijaitsevista IP-osoitteista. Aktiivisimpia näistä maista ovat Venäjä, Hollanti, Yhdysvallat, Kiina ja Saksa.
  • Vanhentuneet Android-versiot vaarantavat edelleen mobiililaitteiden tietoturvaa. Indonesiassa vanhentuneiden Android-versioiden määrä oli suurin, Norjassa pienin.
  • Suurin osa kyberhyökkäyksistä tehdään yksinkertaisilla, skriptattavilla tekniikoilla, ja niiden kohteena ovat huonosti ylläpidetyt infrastruktuurit.
  • Vuonna 2016 havaittiin 197 uutta kiristysohjelmaa, kun edellisvuonna määrä jäi 44:ään.
  • Exploit kit -sivustojen käyttö haittaohjelmien jakelussa väheni vuoden 2016 aikana.

Raportissa kuvataan myös vuoden 2016 tärkeimpiä tapahtumia ja trendejä, kuten Mirai-pohjaista bottiverkkoa ja kyberrikoksia. Siihen sisältyy artikkeleita lukuisilta muilta organisaatioilta, kuten Viestintävirastolta, Virus Bulletinilta ja AV-TESTiltä.

F-Securen tietoturva-asiantuntija Andy Patelin mukaan raportin tarkoituksena on viestiä organisaatioille riskienhallinnan tärkeydestä. ”Kiristysohjelmien kaltaiset haittaohjelmat ovat edelleen yleisiä, ja päätelaitteiden suojaus toimii hyvin näitä uhkia vastaan. Organisaatioiden on kuitenkin mietittävä uhka-arvioita, tunkeutumistestausta, hyökkäysten havaitsemista, tietoturvamurtoihin reagoimista ja kriisinhallintaa, jos ne haluavat kyberturvasuunnitelmiensa toimivan hyökkääjien siirtyessä seuraavalle tasolle.”

Lisätietoa:

F-Secure State of Cyber Security 2017 report