F-Secure Labs listaa alkuvuoden suosituimmat väärennetyt lähettäjäyhtiöt roskaposteissa

Käyttäjien manipulointi on helppoa tällä hetkellä, ja roskaposti on kasvattanut suosiotaan hyökkäystapana.

Haittaohjelmien levittäminen verkkosivujen kautta on vähentynyt, ja roskaposti on taas kasvattanut suosiotaan haittaohjelmien, petosten ja huijausten apuvälineensä. Yksi roskapostittajien tavoista huijata on lähettäjäyrityksen väärentäminen. F-Secure Labs jakaa nyt listan roskapostittajien suositummista väärennetyistä lähettäjäyrityksistä tämän vuoden alkupuoliskolta.

Lista kertoo, että organisaation suuruus vaikuttaa suoraan roskapostittajien halukkuuteen käyttää niitä hyväkseen. Listalla onkin Applen, Amazonin ja Microsoftin kaltaisia suuryrityksiä.

"Valtavan monella ihmisellä on suhde näihin yrityksiin, joten niinä esiintyminen tuottaa myös hyvin tulosta roskapostittajille", kertoo turvaneuvonantaja Sean Sullivan F-Securelta.

Teknojättien lisäksi suosituimmat väärennetyt lähettäjät ovat tietyiltä toimialoilta, kuten deittailupalveluista (Match.com) tai finanssialalta (PayPal). Myös lähettipalvelut (USPS, Fedex) ovat listalla korkealla, sillä niiden toimitusilmoituksia on hyvä käyttää syöttinä. Pohjoismaissa suosittuja ovat Nordea ja IKEA, Saksassa maksuyhtiö Giropay ja verkkokauppa Ebay.

"Käyttäjien manipulointi roskaposteilla on helpottunut. Verkkokaupankäynti on niin tavanomaista, että pelkkä ’tilaustasi ei voitu toimittaa’ -viesti riittää. Roskapostin silkka määrä takaa onnistumisen, koska monet odottavat tilauksiaan. Roskapostittajien kannalta pelkkä onni riittää jyräämään kaikenlaisen käyttäjien turvakoulutuksen”, kertoo Sullivan.

Huijausviestit tuovat mukanaan kiristysohjelmia tai muita haittaohjelmia, kuten pankkitroijalaisia tai näppäilyn tallentavia sovelluksia. Huijausviestit voivat esittää myyvänsä asiallisia tuotteita, mutta todellisuudessa tarkoituksena on anastaa luottokorttitiedot tai muuta henkilökohtaista tietoa. Kyseessä voi myös olla kalasteluviesti käyttäjätunnusten viemiseksi.

Haittaohjelmien levittäminen verkkosivujen kautta oli aiemmin rikollisten eniten käyttämä keino. Osuus on pienentynyt, kun ohjelmistojen haavoittuvuuksien paikkaamisen tahti on parantunut ja nollapäivähaavoittuvuudet ovat vähentyneet. Haitallisten sähköpostien määrä on kasvanut, kun rikolliset reagoivat markkinavoimien toimintaan.

Sullivan sanoo, että roskapostin käyttö hyökkäystapana ei vähene jatkossa. Hänellä on vinkki it-ylläpitäjille roskapostissa tulevien haittaohjelmien tartuntojen vähentämiseen.

• Onko käyttäjiesi pystyttävä vastaanottamaan zip-tiedostoja? Pilvipalveluissa käyttäjät voivat linkittää turvallisesti suuriinkin dokumentteihin. Harkitse zip-tiedostojen estämistä yhdyskäytävätasolla, tai aseta sääntö tehdäksesi siitä turvaton tiedostotyyppi.
  • Ota jscript pois käytöstä käyttäjän koneella jotakin suorittavista tiedostoista.
  • Poista makrot käytöstä sähköpostissa saapuneista Office-tiedostoista.
Suosituimmat väärennetyt roskapostin lähettäjäyritykset koko maailmassa, 2017:n alkupuolisko:
  1. USPS
  2. Amazon
  3. Fedex
  4. Apple
  5. Paypal
  6. Walgreens
  7. Microsoft
  8. Eharmony
  9. Lyft
  10. Facebook
  11. Bank of America