F-Secure: Foscamin IP-kameroiden haavoittuvuudet avaavat laitteen ja verkon hyökkääjille

Turvattomat IP-kamerat ovat tuorein esimerkki laitteista, joita ei ole rakennettu kestämään esineiden internetin uhkia. F-Secure on havainnut kahdessa Foscamin valmistamassa IP-kamerassa useita haavoittuvuuksia, joiden avulla hyökkääjät voivat saada internetiin yhdistetyt kamerat käyttöönsä.

F-Secure on julkaissut raportin havaitsemistaan haavoittuvuuksista Foscamin valmistamassa IP-kamerassa. Haavoittuvuudet sallivat hyökkääjän ottaa kameran ja sen kuvaamaan videosyötteen etähallintaan ja ladata tiedostoja kameran sisäiselle palvelimelle tai palvelimelta.

Jos hyökkääjän hallitsema laite on yhdistetty lähiverkkoon, hyökkääjä voi päästä myös verkkoon ja siihen liitettyihin laitteisiin. Hyökkääjä voi myös toteuttaa palvelunestohyökkäyksen tai muuta vahinkoa hallitsemallaan laitteella.

“Haavoittuvuudet ovat pahinta laatua, ne antavat hyökkääjälle mahdollisuuden tehdä lähes mitä tahansa. Hyökkääjä voi hyödyntää laitteen haavoittuvuuksia yhtä kerrallaan tai yhdistellä niitä saadakseen laitteen ja verkon mahdollisimman laajasti hallintaansa”, kertoo laitteen haavoittuvuudet havainnut tietoturvakonsultti Harry Sintonen F-Securesta.

Nyt havaitut haavoittuvuudet ovat tuorein löytö pitkässä listassa internetiin liitettyjä ja puutteellisesti suojattuja laitteita. Älyautot, valvontakamerat, videotallentimet, vedenkeittimet ja reitittimet ovat vain esimerkkejä laitteista, joiden tietoturva on havaittu pahasti vajavaiseksi. Ongelmaa on pahentanut Mirai-bottiverkko, joka hyödynsi suojaamattomia internetiin yhdistettyjä kameroita ja videotallentimia historian suurimmassa palvelunestohyökkäyksessä viime lokakuussa.

Nyt havaitut 18 haavoittuvuutta antavat hyökkääjälle useita tapoja saada laite hallintaansa. Turvattomien, ohjelmistoon pysyvästi koodattujen (hard-coded) ja tyhjien tilitietojen avulla hyökkääjä pääsee helposti laitteen pääkäyttäjäksi. Ohjelmisto ei rajoita pääsyä tärkeisiin tiedostoihin tai hakemistoihin, joten hyökkääjä voi muokata niitä.

Hyökkääjä voi käyttää myös injektioita (remote command injection), cross-site scripting -hyökkäystä, puskurin ylivuotovirhettä ja brute force -hyökkäystä salasanan murtamiseksi sekä muita hyökkäystapoja. Näin hyökkääjä voi saada laitteen täysin hallintaansa ja käyttää sitä murtokohtana päästäkseen kiinni laitteen käyttämään verkkoon.

“Näiden tuotteiden suunnittelussa ei ole huomioitu turvallisuutta. Kehittäjät ovat keskittyneet saamaan toimivan laitteen markkinoille mahdollisimman nopeasti. Vähäinen huomio laitteen turvallisuuteen altistaa käyttäjät ja heidän verkkonsa vaaroille. Laitetta on markkinoitu fyysisen ympäristön turvaajana, mutta se jättää samaan aikaan virtuaaliympäristön avoimeksi hyökkääjille”, F-Securen tietoturva-asiantuntija Janne Kauhanen sanoo.

Kiinalainen Foscam valmistaa useita IP-kameroita. Osaa myydään myös muiden brändien, kuten OptiCamin nimellä. Sintonen tutki kahta mallia, OptiCam i5 HD -laitetta ja Foscam C2 -laitetta. Sintosen mukaan on hyvin todennäköistä, että monet haavoittuvuudet ovat myös muissa Foscamin valmistamissa tuotteissa.

Sintonen suosittelee näiden laitteiden eristämistä omaan verkkoonsa ilman yhteyttä internetiin, jotta mahdollisen hyökkäyksen onnistuessa hyökkääjä pääsee käsiksi vain näihin laitteisiin.

“Oletussalasana pitää aina muuttaa. Valitettavasti näiden laitteiden ohjelmistoon pysyvästi koodattu salasana antaa hyökkääjälle mahdollisuuden ohittaa muutetunkin salasanan.”

Foscamille on kerrottu havaituista haavoittuvuuksista useita kuukausia sitten, mutta se ei ole julkistanut niihin korjausta.

Lisätietoa aiheesta ja ehdotuksia uhan lieventämiseen löytyy kattavasta raportista ja blogikirjoituksestamme täältä.

Lisätietoa englanniksi:

Of Cameras & Compromise: How IoT Can Dull Your Competitive Edge