Etätyöskentely lisää digitaalista ahdistusta

Kaksi kolmasosaa etätyöntekijöistä ilmoitti olevansa huolissaan verkkoturvallisuudestaan ja yksityisyydestään, vaikka mitään erityistä ei olisi vialla.

Covid-19-pandemia pakotti suuren joukon ihmisiä etätöihin maaliskuussa 2020 alkaen. Etätyö on varmasti auttanut vähentämään viruksen leviämistä ja minimoinut terveysriskejä työpaikoilla, mutta F-Securen uuden analyysin mukaan se on myös lisännyt etätyötä tekevien digitaalista ahdistusta. Tuoreessa tutkimuksessa 67 % kotona työskentelevistä internetin käyttäjistä ilmoitti olevansa yhä enemmän huolissaan verkkoturvallisuudestaan ​​ja yksityisyydestään, vaikka mitään erityistä ei olisi vialla. Kun taas muiden käyttäjien kohdalla luku oli 58 % (*).

Kyberpsykologian luennoitsija Dr. Lee Hadlingtonin Nottingham Trent -yliopistosta tutkii työntekijöiden sitoutumista työpaikan kyberturvallisuuskäytäntöihin. Hän toteaa, et että ihmisten äkillinen siirtyminen etätyöhön on luonnollisesti myös lisännyt heidän pelkoaan verkkouhista.

— Ei ole yllättävää, että ihmiset ovat alkaneet murehtimaan enemmän kyberturvallisuutta, varsinkin kotoa työskennellessä. Monet ihmiset työnnettiin "uuteen normaaliin" ja kotityöskentelyyn hyvin vähäisellä valmistelulla, koulutuksella tai välineillä. Tavallisille työtekijöille kyberturvallisuus on yleensä vain yksi asia työn taustalla, ja se saatetaan nähdä usein jonkun muun vastuuna. Tämä yhdistettynä siihen, että monilla etätyöntekijöillä on vähemmän kuin täydelliset työympäristöt (esim. rauhaton työtila, rajoitettu/huono internetyhteys, rajallinen tieto tekniikasta), tarkoittaa, että nämä kyberturvallisuuspelot voivat olla oireita useiden tekijöiden yhdistelmästä, Hadlington toteaa.

Vaikka huolet verkkoturvallisuudesta ja yksityisyydestä olivat yleisiä kaikkien kyselyyn vastanneiden keskuudessa, etätyöntekijät ilmoittivat olevansa huolissaan useista ongelmista:

•     Kotona työskentelevistä 65% kertoi, että internetistä on tulossa vaarallisempi paikka verrattuna 54%:n muista vastaajista.
  •  63 % etätyöntekijöistä sanoi, että huolet tietoturvasta ovat muuttaneet heidän tapaansa käyttää Internetiä verrattuna 48 %:iin muista vastaajista.
  •  71 % etätyöntekijöistä ilmoitti olevansa huolissaan siitä, että uudet Internetiin yhdistetyt laitteet (kuten mukana pidettävät laitteet ja yhdistetyt kodinkoneet) voivat johtaa heidän yksityisyytensä vaarantumiseen, verrattuna 64 %:iin ei-etätyöntekijöistä.
  •  70 % etätyöntekijöistä tunsi olonsa epämukavaksi käyttäessään julkista WiFi-verkkoa verrattuna 63 %:iin muista vastaajista.

— Kotona työskentely on voinut tarkoittaa myös sitä, että yksilöillä on voinut olla enemmän aikaa keskittyä muihin työelämänsä osa-alueisiin ja viettää enemmän aikaa itsensä kehittämisen parissa. Tämä on voinut sisältää kyberriskien uudelleenarvioinnin arjessa. Pandemia merkitsi tietysti myös ihmisten eristäytymistä, ja monet kääntyivät tällöin vahvemmin Internetin puoleen. Lisääntynyt ajankäyttö Internetissä on voinut lisätä riskiymmärrystä, varsinkin kun ihmiset altistuvat enemmän negatiivisille uutisille kyberturvallisuuteen liittyen, tohtori Hadlington selitti.

F-Securen tietoturvakonsultin Tom Gaffneyn mukaan tietoturvan hallinta etätyöskentelyn aikana edellyttää teknisiä turvatoimia, jotka suojaavat tietoja ja laitteita, mutta myös toimia, jotka pitävät ihmisten henkilökohtaisen ja työelämän erillään.

— Jokainen voi tehdä muutamia askelia turvatakseen itsensä ja yksityisyytensä kotoa työskennellessään. Näitä ovat laitteiden ja ohjelmistojen päivittäminen, henkilökohtaisiin laitteisiinsa asennettu tietoturvaohjelmisto ja tietoturvan perusasioista huolehtiminen. Henkilökohtaisen ja ammatillisen internetin käytön pitäminen erillään ​​voi olla yhtä tärkeää, kuin mikä tahansa näistä vinkeistä. Rajoittaminen, millaisia ​​asioita teet kullakin laitteella ja mihin aikaan, voi olla olennainen tapa helpottaa digitaalista ahdistusta, Gaffney sanoi.

Lisää tutkimuksesta F-Securen blogista: https://blog.f-secure.com/digital-anxiety/.

*Lähde:  F-Secure Consumer Survey Wave 4 (2021), nine countries (USA, UK, Germany, France, Brazil, The Netherlands, Mexico, Sweden, Japan), sample size 800/country, total 7200 respondents.

F-Secure tekee digitaalisista hetkistä turvallisempia kaikille. Tuotamme nerokkaan yksinkertaisia ja kitkattomia suojausratkaisuja, jotka helpottavat suojaamiemme kymmenien miljoonien ihmisten ja 170 palveluntarjoajakumppanimme elämää. Olemme yli 30 vuoden ajan olleet kybersuojausalan edelläkävijöitä, sillä meitä inspiroi vahvasta yhteishengestä kumpuava sitoumuksemme pyrkiä jatkuvasti parempaan.

F-Secure media relations