Asiantuntijat varoittavat: esineiden internet pitää turvata nyt

F-Securen rahoittaman uuden raportin mukaan internetiin nykyisin liitettyjen laitteiden tietoturvapuutteet vain leviävät entistä laajemmalle, ellei toimenpiteisiin ryhdytä välittömästi.

Esineiden internet (IoT) nykymuodossaan on suuri uhka kuluttajille, sillä sen tietoturvaa ja yksityisyyttä koskeva sääntely on puutteellista. Näin sanovat Cyber Security Research Instituten haastattelemat asiantuntijat, joiden näkemyksistä on koostettu F-Securen rahoittama uusi Internet of Things: Pinning down the IoT -raportti. Se suosittelee pikaisia toimenpiteitä, joiden avulla voidaan välttää tulevaisuuden kauhukuvat.

Internetiin liitettyjä laitteita arvioidaan jo nyt olevan enemmän kuin maapallolla on ihmisiä, joten esineiden internetiä on erittäin vaikea välttää.* Miljoonia laitteita on jo joutunut osaksi Mirai-bottiverkkoa. Monet kuluttajat eivät ole tietoisia laitteisiinsa sisältyvistä riskeistä, ja valmistajat tuovat usein tuotteitaan markkinoille liian hätiköidysti miettimättä alkeellisimpiakaan tietoturvavaatimuksia ja -asetuksia.

“Tuloksena voisi olla vielä pelottavampi tilanne kuin iltapäivälehtien puhelinhakkerointiskandaali Isossa-Britanniassa, sillä turvattomien internet-laitteiden käyttö on levinnyt erittäin laajalle”, raportissa todetaan.

Miljoonia uusia laitteita yhdistetään internetiin joka päivä, mutta tällä hetkellä kuluttajat yleensä tietävät, että heidän älylaitteensa ovat yhteydessä verkkoon. Monet tahot haluavat kuitenkin käyttää laitteista saatavia kuluttajien tietoja, joten tilanne voi muuttua.

“Lopulta miltei jokainen kodissa oleva laite on verkossa, mutta käyttäjät eivät miellä niitä älylaitteiksi. Tyhmiltä vaikuttavat laitteet eivät tarjoa kuluttajille mitään erityisiä toimintoja, sillä ne ovat verkossa pelkästään lähettääkseen tietoja ja analytiikkaa yhtiölle, joka ne on valmistanut”, sanoo F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen raportissa.

Jo nyt on vaikeaa löytää joistakin laitteista malleja, jotka eivät ole internetissä. Televisiot ovat yksi esimerkki.

Kysynnän ja tarjonnan lait eivät vielä ole johtaneet esineiden internetiin, joka vastaa tulevaisuuden tarpeisiin. Jos kuluttajat eivät vaadi tietoturvaa, valmistajat eivät aseta sitä etusijalle. On kuitenkin todennäköistä, että yhteiskunta tulee jatkossa yhä riippuvaisemmaksi miljardeista IoT-laitteista. Siksi valtioiden on mahdollisesti ryhdyttävä vaatimaan laitteilta riittävää tietoturvaa.

Raportissa Durhamin poliisin poliisipäällikkö Michael Barton sanoo: “Sääntelyä tarvitaan, mutta haluaisin välttää tässä tiukkaa sääntelyä. Leluja ei voi myydä, jos niissä on mahdollisesti lapsia sokeuttavia neuloja. Autoja ei voi myydä, jos niiden jarrut toimivat vain ajoittain. Yhtä mahdotonta pitäisi olla myydä IoT-ratkaisuja, jotka mahdollistavat käyttäjän pankkitilin tyhjentämisen.”

Raportin mukaan kuluttajia on valistettava olemassa olevien IoT-laitteiden riskeistä, kuten Yhdysvalloissa näytetään olevan valmiita jo tekemään.** Valtioiden pitäisi tämän lisäksi kiinnittää huomiota kuluttajien käsiin ja koteihin tulevan teknologian laatuun. Tuotteiden valmistajien toimintaa pitäisi säännellä ja siten varmistaa, että markkinoille tulevissa tuotteissa on riittävät tietoturva- ja yksityisyydensuojaominaisuudet.

* http://www.zdnet.com/article/iot-devices-will-outnumber-the-worlds-population-this-year-for-the-first-time/

** https://www.theregister.co.uk/2018/01/09/us_govt_cybersecurity_recommendations/

Lisää tietoa:

Blogi – Herätys! IoT on turvattava juuri nyt