Tusentals kända säkerhetsluckor öppnar upp för cyberattacker mot företag

Pressmeddelande  •  Apr 08, 2016 12:09 CEST

It-säkerhetsföretaget F-Secure har gjort en genomlysning av ett stort antal företagsnätverk och upptäckt tusentals säkerhetsluckor som öppnar upp för cyberattacker. Säkerhetsluckorna är i de flesta fall välkända och kan enkelt täppas till med rätt uppdateringar och andra säkerhetsåtgärder.

Undersökningen genomfördes i början av 2016 med hjälp av F-Secure Radar som skannar nätverk efter potentiella säkerhetsluckor. Undersökningen hittade tiotusentals felkonfigurerade system, ouppdateard mjukvara och andra svagheter som öppnar upp för potentiella attacker.

- Det mest oroväckande är att en majoritet av de brister vi hittade kan åtgärdas genom en enkel uppdatering av system och programvara, säger Michael Dahl på F-Secure. Antingen använder man sig inte av autouppdateringar alls eller så glömmer man helt enkelt att se efter vissa delar av systemen.

Runt sju procent av de säkerhetsluckor som hittades var av mycket allvarlig karaktär och cirka hälften av dessa innebar risk att system kunde tas över helt av andra. De flesta upptäckta felen, runt 61 procent, var av mindre allvarlig karaktär, men även dessa inbjuder hackare att utforska mer och kan på egen hand ställa till med problem för en IT-intensiv verksamhet.

F-Secure Radar är en del i säkerhetsföretagets nysatsning på företagsmarknaden. F-Secure gör nu en komplett översyn över sina säkerhetslösningar för företag och tar sig an cybersäkerhet med en ny heltäckande filosofi som täcker allt från analys och planering till proaktivt skydd och åtgärder om man väl blivit attackerad eller infekterad.

- Cybersäkerhet kräver ett nytt grepp av såväl företagen som för oss som levererar säkerhetslösningar, säger Michael Dahl. Det är helt andra drivkrafter för de som försöker hacka system idag än vad det var för 10 eller 20 år sedan, samtidigt som digitaliseringen av verksamheten gör oss mer sårbara. Vi måste alla ta oss an säkerhet mer som en process än som en lösning. Det räcker inte längre att bara ha ett reaktivt skydd utan det krävs proaktivitet för att minska riskerna för intrång.

F-Secure Radar är en certifierad PCI ASV-lösning som ger företag möjligheten att se över säkerheten i hela nätverket. Lösningen pekar på potentiella attackytor och analyserar riskerna för intrång och hur allvarligt hotet är. Företag väljer själva om de vill administrera lösningen på egen hand eller köpa in den som en tjänst.

För mer information vänligen kontakta: Petra Ranta Mejl: petra.ranta@f-secure.com Tel: +358 40 64 84 675

Om F-Secure

Ingen kan cybersäkerhet som F-Secure. Under de senaste tre decennierna har F-Secure varit ledande inom innovation, samtidigt som man skyddar tiotusentals företag och miljoner människor. Företagets erfarenhet inom klientskydd och upptäckt och hantering av incidenter saknar motstycke och F-Secure skyddar företag och konsumenter från allt från avancerade cyberattacker och dataintrång till utspridda ransomware-infektioner. F-Secure erbjuder sofistikerad teknologi som kombinerar styrkan hos maskininlärning med den mänskliga expertis som finns i deras säkerhetslabb som uppmärksammats världen över i ett koncept de kallar Live Security. F-Secures säkerhetsexperter har deltagit i fler europeiska utredningar av cybersäkerhetsbrott än något annat företag och deras produkter säljs över hela världen av fler än 200 bredbandsleverantörer och mobiloperatörer samt tusentals återförsäljare.

Grundat 1988, F-Secure är listat på NASDAQ OMX Helsinki Ltd.

f-secure.com | twitter.com/fsecure | linkedin.com/f-secure

Pressmaterial

Beställ media information från F-Secure

Vi behandlar de personuppgifter som du delar med oss ​​i enlighet med vår integritetspolicy för företag.

Pressarkiv

Per år

Bekanta dig med våra nyheter per år

Per kategori