Ny tjänst från F-Secure ger snabb upptäckt av intrångsförsök

Pressmeddelande  •  Maj 18, 2016 09:43 CEST

F-Secure Rapid Detection Service är designad för att snabbt upptäcka och återställa intrång på nätverk.

Om du inte ser några intrångsförsök på dina nätverk så missar du något. Det är budskapet från det finska säkerhetsföretaget F-Secure när de idag lanserar en unik lösning för att detektera intrång och incidentrespons. Lösningen kombinerar det bästa av människa och maskin och utlovar att varna inom 30 minuter efter intrånget upptäckts.

I normalfallet kan intrång ta veckor, månader eller till och med år att upptäcka. Enligt Gartner upptäcks inte ens hela 92 % av alla intrång som sker vilket innebär att möjligheten till effektiv upptäckt av riktade attacker och intrång är ett av de viktigaste områdena att lösa inom säkerhetsbranschen. Många förlitar sig fortfarande helt på ett skalskydd av något slag, en nödvändighet, men inte tillräckligt om man tar en holistisk syn på säkerhet. Med allt mer avancerade och riktade hot och attacker kommer ett skalskydd att knäckas förr eller senare. Att snabbt upptäcka att ett intrång skett är därmed kritiskt.

- Allt fler inser att man på egen hand kämpar i motvind när det gäller intrångsdetektion och incidentrespons. Det behövs ett antal experter, en ny typ av infrastruktur och dessutom en mycket bra bas av information kring hur normalläget i systemet är. Det är extremt svårt, dyrt och tidskrävande att bygga upp detta in-house. Att köpa in det som en tjänst ger direkt resultat, säger Pekka Usva, VP Advanced Threat Protection på F-Secure.

Människa och maskin – det bästa av två världar F-Secure Rapid Detection Service utnyttjar styrkor från såväl mänsklig som maskinell intelligens och ger en lösning som är redo att skydda nätverk och system direkt från start. Lösningen består av tre huvuddelar: Den första är övervakning av enheter och nätverk som löpande samlar in data och den andra tittar på informationen och trafik och letar efter beteenden som avviker från det normala. Den tredje delen är Rapid Detection Center som är bemannat dygnet runt av ett antal säkerhetsexperter. Dessa experter går igenom alla larm och varnar sedan kunden inom 30 minuter från dess att intrånget konstaterats. Den mänskliga faktorn rensar bort falsklarm och kan även bedöma och erbjuda ytterligare åtgärder om det krävs.

- Man bör inte underskatta den mänskliga inblandningen i detta. Det krävs i många fall människor för att förstå hur attacker görs och varför och det fungerar även som en mycket bra ventil för att få bort falsklarm som annars kan vara både tidskrävande och kostsamma, säger Erka Koivunen, Cyber Security Advisor på F-Secure.

Agera med rätt information När ett intrång väl upptäckts ger Rapid Detection Service också all bakomliggande information som krävs för att svara på rätt sätt. Kundens säkerhetsteam får reda på exakt vad som skett och hur det skett samt information om hur de kan motverka intrånget. Detta gör det möjligt att snabbt stoppa och begränsa eventuella skador. F-Secure kan även erbjuda ytterligare hjälp på plats.

Med Rapid Detection Service stärker F-Secure sin status som det ledande it-säkerhetsföretaget i Europa. Lösningen integrerar enkelt med existerande ekosystem och erbjuder ytterligare en nivå av säkerhet.

- Det här ger helt enkelt alla som ansluter till tjänsten en bättre säkerhet än de har, utan tvekan, säger Koivunen.

För mer information: F-Secure Rapid Detection Service

FFör mer information vänligen kontakta: Petra Ranta Mejl: petra.ranta@f-secure.com Tel: +358 40 64 84 675

Om F-Secure

Ingen kan cybersäkerhet som F-Secure. Under de senaste tre decennierna har F-Secure varit ledande inom innovation, samtidigt som man skyddar tiotusentals företag och miljoner människor. Företagets erfarenhet inom klientskydd och upptäckt och hantering av incidenter saknar motstycke och F-Secure skyddar företag och konsumenter från allt från avancerade cyberattacker och dataintrång till utspridda ransomware-infektioner. F-Secure erbjuder sofistikerad teknologi som kombinerar styrkan hos maskininlärning med den mänskliga expertis som finns i deras säkerhetslabb som uppmärksammats världen över i ett koncept de kallar Live Security. F-Secures säkerhetsexperter har deltagit i fler europeiska utredningar av cybersäkerhetsbrott än något annat företag och deras produkter säljs över hela världen av fler än 200 bredbandsleverantörer och mobiloperatörer samt tusentals återförsäljare.

Grundat 1988, F-Secure är listat på NASDAQ OMX Helsinki Ltd.

f-secure.com | twitter.com/fsecure | linkedin.com/f-secure

Pressmaterial

Beställ media information från F-Secure

Vi behandlar de personuppgifter som du delar med oss ​​i enlighet med vår integritetspolicy för företag.

Pressarkiv

Per år

Bekanta dig med våra nyheter per år

Per kategori