IT-branschens tuffaste utmaning: Unga kvinnor känner sig inte välkomna

Pressmeddelande  •  Jul 01, 2016 11:02 CEST

Mari Heusala, HR-chef på F-Secure

En ny undersökning, som bland annat F-Secure står bakom, visar att mer än var femte ung kvinna i Sverige har en mer positiv syn på IT-branschen än för ett år sedan och att allt fler ser det som en reell karriärmöjlighet.

- Det är klart att det är glädjande för oss att se en positiv förändring i attityden till IT, men samtidigt är det inte läge för aktörerna i branschen att stanna upp och känna sig tillfreds. Det är lite för tidigt för det, vi har en lång väg kvar tills vi når fram dit vi vill, säger Michael Dahl, Nordenchef på F-Secure.

Bland respondenterna svarar fler än hälften (54 procent) att en karriär inom IT är ett lockande alternativ, en ökning med 12 procentenheter sedan förra året. Men samtidigt som undersökningen visar på en positiv förändring i attityderna till att arbeta inom IT-branschen så är det en karriärväg höljd i dunkel för många – 44 procent svarar att de har dålig kännedom om vad IT som yrke kan innebära. En viss korrelation finns dock mellan god kunskap om vad IT innebär och intresse för att arbeta inom branschen.

Här spelar naturligtvis skolan en viktig roll, exempelvis anser sju av tio som svarat på undersökningen att IT borde vara en del av grundskolans läroplan. Men det vilar ett ansvar på branschen också – bara 8 procent av de tillfrågade känner att information om jobb och utbildningar inom IT är riktad till dem.

- Att unga kvinnor i så stor utsträckning känner att de är exkluderade från branschen är ett jätteproblem. Att många fortfarande har en bild av IT som en herrklubb är direkt skadligt och vi måste alla göra vad vi kan för att tvätta bort den. Att en stor del av befolkningen inte ens överväger en karriär inom IT är en av branschens tuffaste – och viktigaste – utmaningar, säger Mari Heusala, HR-chef på F-Secure och medlem i ledningsgruppen.

F-Secure har arbetat aktivt med de här frågorna under lång tid och är fast beslutna att fortsätta bidra till en positiv utveckling. Idag är närmare 25 procent av företagets anställda kvinnor, men samtidigt är det fortfarande så att gapet är större inom de mer tekniska rollerna.

Att unga kvinnor väljer bort IT som karriärväg är en tuff utmaning för ett bolag som F-Secure, som är inne i en stark expansionsfas. Målet är att bli Europas ledande IT-säkerhetsföretag och trots att man redan rekryterat fler än 100 nya medarbetare under året, fortsätter jakten – det behövs ytterligare 100 nya innan årsskiftet.

- Jag tycker att man kan ta fasta på att undersökningen visar att de som vet mer om branschen är mer intresserade av att jobba inom IT. Där finns det stora möjligheter till förbättring och jag vet att jag ser fram emot att se fler kvinnor också i våra mer tekniska roller, säger Mari Heusala.

Om undersökningen: Undersökningen Unga Kvinnor och IT 2016 är gjord av Insight Intelligence i samarbete med F-Secure, IIS, Avanade och Visma och innefattar svar från 1000 kvinnor i Sverige mellan 16 och 30 år. Läs mer om kvinnorna på F-Secure Några kvinnliga medarbetare berättar om vad som bör göras för att få fler unga kvinnor att bli intresserade av en karriär inom IT på Helt Säkert-bloggen: http://se.safeandsavvy.f-secure.com/2016/07/01/mot-kvinnorna-pa-f-secure

För mer information vänligen kontakta: Petra Ranta Mejl: petra.ranta@f-secure.com Tel: +358 40 64 84 675

Om F-Secure

Ingen kan cybersäkerhet som F-Secure. Under de senaste tre decennierna har F-Secure varit ledande inom innovation, samtidigt som man skyddar tiotusentals företag och miljoner människor. Företagets erfarenhet inom klientskydd och upptäckt och hantering av incidenter saknar motstycke och F-Secure skyddar företag och konsumenter från allt från avancerade cyberattacker och dataintrång till utspridda ransomware-infektioner. F-Secure erbjuder sofistikerad teknologi som kombinerar styrkan hos maskininlärning med den mänskliga expertis som finns i deras säkerhetslabb som uppmärksammats världen över i ett koncept de kallar Live Security. F-Secures säkerhetsexperter har deltagit i fler europeiska utredningar av cybersäkerhetsbrott än något annat företag och deras produkter säljs över hela världen av fler än 200 bredbandsleverantörer och mobiloperatörer samt tusentals återförsäljare.

Grundat 1988, F-Secure är listat på NASDAQ OMX Helsinki Ltd.

f-secure.com | twitter.com/fsecure | linkedin.com/f-secure

Pressmaterial

Beställ media information från F-Secure

Vi behandlar de personuppgifter som du delar med oss ​​i enlighet med vår integritetspolicy för företag.

Pressarkiv

Per år

Bekanta dig med våra nyheter per år

Per kategori