F-Secure en av grundarna bakom nytt etiskt branschinitiativ

Pressmeddelande  •  Sep 14, 2016 10:00 CEST

Helsingfors – 14 september, 2016: Europeiska cybersäkerhetsföretaget F-Secure är en av grundarna bakom det etiska branschinitiativet CANVAS (Constructing an Alliance for Value-driven Cyber Security) som lanserades igår i Zürich. Bland deltagarna finns flera olika forskningsområden och -traditioner representerade och tillsammans ska de strukturera och sprida forskning gällande allt från etiska och legala frågor till empiriska studier och tekniska problem inom cybersäkerhet.

Konsortiet grundades av F-Secure och tio Europeiska samarbetspartners som ett svar på den växande oron att nya insatser för att säkra digital infrastruktur och data kan komma att ske på bekostnad av medborgarnas rättigheter och de värderingar vårt samhälle är byggt på.

Målet är att ta fram material som kan användas till att hålla allt från beslutsfattare och cybersäkerhetsexperter till allmänheten uppdaterade om utvecklingen inom området, med fokus på lösningar och regelverk som erbjuder säkerhet utan att försaka framväxande behov, som grundläggande nyttjanderätt.

”I nuläget kämpar alla med att säkra sina digitala tillgångar, säger Sean Sullivan, säkerhetsrådgivare på F-Secure. ”Att inte göra något alls är inget alternativ med tanke på vad den andra sidan har möjlighet att göra. Men samtidigt – att ta till för grova verktyg skadar oskyldiga individer och företag som försöker få ut så mycket som möjligt av den nya teknologin. Myndigheter, företag och allmänheten vänder sig till den europeiska cybersäkerhetsbranschen med frågor om hur man kan göra säkerhet som både är effektiv och praktisk utifrån deras behov. CANVAS kommer att hjälpa oss att svara dem.”

F-Secure kommer att spela en nyckelroll i CANVAS genom att hjälpa gruppen med att ta in expertröster från cybersäkerhetsbranschen och dela med sig de insikter som kommer ut ur projektet med andra experter i branschen. F-Secure kommer också att driva en global workshop som kommer att diskutera de säkerhetsutmaningar som företag och organisationer ställs inför, och erbjuda specialkunskap när det gäller att ta fram olika typer av material – till exempel en läroplan och en onlinekurs.

CANVAS-projektet har finansiering för tre år från EU och Schweiz myndighet för utbildning, forskning och innovation. Att arbetet börjar nu är synnerligen vältajmat med tanke på den uppsjö av nya satsningar som sker inom cybersäkerhet över hela Europa, inte minst EU-kommissionens samarbetskontrakt på 1,8 miljarder euro mellan privat och offentlig sektor* samt ny lagstiftning som NIS-direktivet (Network and Information Security).

Dr. Markus Christen, Senior Research Fellow och projektansvarig för CANVAS på Zürich universitet, menar att CANVAS kommer att vara en viktig resurs, inte bara för de här satsningarna, utan för hela den europeiska kontinenten genom att hjälpa alla inblandade parter att hitta en balans mellan cybersäkerhet och andra behov och rättigheter. ”Cybersäkerhet blir allt viktigare i takt med att människor – hela samhället i stort – förlitar sig mer och mer på digital infrastruktur”, säger han. ”Men samtidigt är det viktigt att vi ser till att inte förstöra allt vi byggt upp i våra ansträngningar att försvara det. Vi måste värna sådant som självständighet, personlig integritet och jämställdhet samtidigt som vi säkrar våra system och vår information och CANVAS kommer att arbeta tätt med de individer, företag och beslutsfattare som ska göra det. Allt för att hjälpa dem hitta en balans.”

*Källa: http://telecoms.com/473857/european-commission-launches-e1-8bn-cyber-security-initiative/

Mer information:

CANVAS

CANVAS Project Proposal

Kontaktperson:

Adam Erlandsson Cohn & Wolfe för F-Secure 0735-18 24 80 adam.erlandsson@cohnwolfe.com

Om F-Secure

Ingen kan cybersäkerhet som F-Secure. Under de senaste tre decennierna har F-Secure varit ledande inom innovation, samtidigt som man skyddar tiotusentals företag och miljoner människor. Företagets erfarenhet inom klientskydd och upptäckt och hantering av incidenter saknar motstycke och F-Secure skyddar företag och konsumenter från allt från avancerade cyberattacker och dataintrång till utspridda ransomware-infektioner. F-Secure erbjuder sofistikerad teknologi som kombinerar styrkan hos maskininlärning med den mänskliga expertis som finns i deras säkerhetslabb som uppmärksammats världen över i ett koncept de kallar Live Security. F-Secures säkerhetsexperter har deltagit i fler europeiska utredningar av cybersäkerhetsbrott än något annat företag och deras produkter säljs över hela världen av fler än 200 bredbandsleverantörer och mobiloperatörer samt tusentals återförsäljare.

Grundat 1988, F-Secure är listat på NASDAQ OMX Helsinki Ltd.

f-secure.com | twitter.com/fsecure | linkedin.com/f-secure

Pressmaterial

Beställ media information från F-Secure

Vi behandlar de personuppgifter som du delar med oss ​​i enlighet med vår integritetspolicy för företag.

Pressarkiv

Per år

Bekanta dig med våra nyheter per år

Per kategori