Turvaa ensimmäinen puolustuslinjasi kyberhyökkäyksiä vastaan

F-Secure aloittaa yhteistyön Global Cyber Alliancen kanssa noustakseen haitallisia URL-osoitteita vastaan turvatulla nimipalvelinpalvelulla, jota yritykset ja yksilöt voivat käyttää ilmaiseksi.

F-Secure Labs löytää joka päivä lähes 30 000 haitallista URL-osoitetta, joita käytetään tietojen kalasteluun, kiristysohjelmakampanjoihin ja muihin kyberhyökkäyksiin. Nyt F-Secure aloittaa yhteistyön Global Cyber Alliancen kanssa taklatakseen nämä uhat Quad9 -palvelulla, joka on ilmainen DNS-palvelu. Palvelu on suunniteltu estämään ihmisiä, organisaatioita ja laitteita käymästä haitallisissa URL-osoitteissa.

Nimipalvelu (DNS) on internetprotokolla, joka kääntää verkko-osoitteet IP-osoitteiksi. Niiden avulla ihmiset, sovellukset ja laitteet ovat yhteydessä verkkosivuihin ja muihin internetin osiin. Ihmisten ohjaaminen haitallisiin URL-osoitteisiin kalastelusähköposteilla, haittamainonnalla ja muilla kyberhyökkäyksillä on tyypillistä hakkereille uhrien kimppuun hyökkäämiseksi.

Christine Bejerascon, F-Securen kuluttajien tutkimus- ja kehitystyön palvelujohtajan mukaan turvallisuusongelmien taklaaminen käyttämällä internetin avainosia kuten DNS:ää, antaa kyberturvateollisuudelle mahdollisuuden katkaista mahdolliset ongelmat jo varhaisvaiheessa.

“Yksinkertaistaen suurinta osaa käyttämästämme digitaalisesta teknologiasta ei ole tarkoitettu kestämään nykyaikaisia kyberhyökkäyksiä. Vahvistamalla niitä teknologioita, jotka toimivat internetin selkärankana, annamme käyttäjille turvallisemman vaihtoehdon”, sanoo Bejerasco. “Quad9 toimii lähes samoin kuin DNS-palvelut, joita ihmiset jo nyt käyttävät, mutta se lisää suojaa haitallisia verkkotunnuksia vastaan.”

Quad9 toimii suodattimena joka estää laitteiden, selainten ja sovellusten yhteyden haitallisiin URL-osoitteisiin. Palvelu, joka on maksuton sekä yrityksille että ihmisille, ylläpitää haitallisten verkkosivujen mustaa listaa, jonka tarjoaa F-Secure ja muut uhkatieto kumppanit. Kun laite tai sovellus yrittää yhdistyä mustalla listalla olevaan verkkotunnukseen, Quad9 yksinkertaisesti estää verkkotunnuksen näkymisen ja tiedottaa käyttäjää, että sivusto on todettu haitalliseksi.

Quad9 tukee myös DNSSECiä auttaakseen käyttäjiä suojautumaan DNS-huijauksilta. Palvelu tarjoaa näitä hyötyjä loukkaamatta käyttäjien yksityisyyttä. Se ei kerää esimerkiksi IP-osoitteita tai muuta yksilöitävää tietoa. Sen lisäksi, että loppukäyttäjät hyötyvät eniten näistä tietoturvaeduista, Global Cyber Alliance toivoo, että verkkopalvelujen tarjoajat, erityisesti IoT-laitteiden valmistajat tunnistavat Quad9:n mahdolliset hyödyt omissa tuotteissaan ja palveluissaan.

“Esineiden internet tarkoittaa, että enemmän laitteita on yhteydessä internetiin – enemmän tietokoneita, enemmän yhteyksiä sekä enemmän osoitettuja IP-osoitteita ja enemmän kohteita kyberrikollisille. Tämä on valtava ongelma, miljoonat turvattomat laitteet, jotka voidaan vallata ja käyttää hyökkäykseen muita kohtaan tai tuhota”, sanoo Global Cyber Alliancen johtaja Philip Reitinger. “Laitevalmistajat, verkkoyhteydentarjoajat ja palveluntarjoajat voivat käyttää Quad9:aa auttamaan varmistamaan näitä asioita vain vähäisellä työllä heidän puoleltaan ja samalla vähentää asiakkaidensa kustannuksia ja päänsärkyjä.”

Lisätietoa Quad9:a on saatavilla verkkosivulta. DNS-konfiguraatioistaan kiinnostuneet voivat käyttää F-Securen Router Checkeriä tarkistaakseen reitittimensä tämän hetkisen DNS-palvelun.

Global Cyber Alliance