Suoratoistopalveluihin liittyvien tilien ja salasanojen jakaminen on yleistä – lähes puolet suomalaisista kertovat suoratoistopalvelun salasanan toiselle käyttäjälle

Uusi tutkimus osoittaa, että 40% suomalaisista jakaa suoratoistopalveluiden salasanoja muille.

F-Securen tilaama tutkimus Novus-tutkimusorganisaatiolta paljastaa, että suoratoistopalveluiden (Netflix, Viaplay, HBO, CMore tai vastaavat) salasanojen jakaminen on Suomessa yleistä. Tällä hetkellä 40% suomalaisista jakaa suoratoistopalveluiden salasanoja muiden kanssa.

Kuluttajien tietoturvan kannalta suuntaus on huolestuttava. Salasanojen jakaminen aiheuttaa aina tietoturvariskin, sillä varastetut salasanat ovat kovaa valuuttaa tietoverkkorikollisille.

Viimeisimmässä tutkimuksessa kysyttiin myös, kuinka usein salasanoja yleensä päivitetään. Tulokset osoittavat, että kolme kymmenestä (33 %) suomalaisesta vaihtaa salasanansa vähintään kerran vuodessa.

— Se, että salasanoja ei vaihdeta kovin usein, ei oikeastaan ole iso ongelma. Kunhan salasanat ovat yksilöllisiä ja vahvoja, niitä voi käyttää pitkään. Salasanojen päivittämisessä on nykyään enemmänkin kyse siitä, onko olemassa riski, että salasanat ovat vuotaneet. Salasanojen jakaminen muiden kanssa sekä samojen salasanojen käyttäminen eri verkkopalveluissa on riskialtista toimintaa, joka voi lopulta johtaa siihen, että henkilöllisyys ja muita tietoja joutuu verkkorikollisten käsiin, kertoo Mikael Herrala F-Securen kuluttajaliiketoiminnasta.

Tutkimuksessa selvitettiin myös, mistä ihmiset saavat inspiraatiota salasanojen luomiseen. Yleisin vaihtoehto on "satunnaiset sanat ja numerot", jota käyttää 54% vastaajista. Vastaajista 13% käyttää salasanassa perheenjäsenten tai sukulaisten nimiä ja 11% lemmikkieläinten nimiä.

— Salasanat ovat arvokkaita ja ne olisi suunniteltava siten, että niitä on mahdotonta murtaa. Tämä tarkoittaa, että salasanojen muistaminen ja keksiminen voi olla todella hankalaa. On fiksua käyttää salasanageneraattoria ja salasanojen hallintatyökalua, jotka toimivat saumattomasti kaikilla laitteilla. Näin olet ratkaissut vahvoihin salasanoihin liittyvän infrastruktuurin kestävällä tavalla, kertoo Mikael Herrala.

Verkossa on saatavilla useita ilmaisia salasanageneraattoreita. F-Secure lanseerasi aiemmin tänä vuonna vahvan salasanageneraattorin, jonka avulla käyttäjä voi säätää salasanan pituutta ja erikoismerkkejä  tarpeeseen sopivaksi.

Tutustu lisää: https://www.f-secure.com/fi/home/free-tools/password-generator

*Tutkimus: Tutkimuksen toteutti Novus F-Securen toimeksiannosta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kansalaiset suhtautuvat salasanoihin. Tutkimus tehtiin 27. huhtikuuta ja 3. toukokuuta välisenä aikana Suomessa, ja siihen haastateltiin 1001 18-79-vuotiasta henkilöä. novus.se

Kansainvälistä salasanapäivää vietetään 5.5. (World Password Day)

F-Secure media relations

We process the personal data you share with us in accordance with our Corporate Business Privacy Policy.