Poikkeavien tapahtumien tunnistaminen ja sähköpostihyökkäykset aiheuttavat yhä päänsärkyä yrityksille

Sähköposti on heikoin lenkki yritysten turvallisuusjärjestelmässä F-Securen uuden Incident Response -raportin mukaan. Yritysten on vaikeaa havaita turvallisuuteen liittyviä poikkeamia nopeasti ja tarkasti.

Helsinki, 22.2.2018: Yli kolmasosa kaikista tietoturvaan liittyvistä poikkeavista tapahtumista alkaa sähköpostissa tulevalla tietojenkalastelulla tai liitteisiin piilotetulla haittaohjelmalla. F-Secure kertoo yritysten uhkanäkymästä tänään julkaisemassaan uudessa Incident Response -raportissa. Se kokoaa havaintoja F-Securen tutkimista poikkeavista tapahtumista ja kertoo, kuinka hyökkääjät iskevät organisaatioihin.

Useimmat raportissa tarkastellut tapahtumat olivat opportunistisia hyökkäyksiä, joissa hyödynnettiin organisaatioiden internetiin liitettyjen palvelujen haavoittuvuuksia. Näiden osuus oli 21 prosenttia F-Securen tutkimista tapauksista. 34 prosentissa tutkituista hyökkäyksistä kyseessä oli joko tietojenkalastelu sähköpostilla ja haittaohjelma sähköpostin liitteenä. F-Securen tietoturva-asiantuntija Tom Van de Wielen mukaan sähköpostihyökkäykset ovatkin haavoittuvuuksia suurempi ongelma organisaatioille.

“Opportunistisissa hyökkäyksissä hyödynnetään tyypillisesti sovellusten haavoittuvuuksia, mutta näitä paljon yleisempiäovat itse asiassa sähköpostien välityksellä tapahtuvat hyökkäykset. Hyökkääjät voivat käyttää sähköpostia useilla eri tavoilla, ja sähköpostihyökkäykset ovat suosittuja, koska lähes kaikki yritykset käyttävät sähköpostia viestinnässään”, Van de Wiele sanoo. “Ihmisten pitäisi pysähtyä miettimään ennen sähköpostin liitteiden ja linkkien avaamista, mutta monessa tehtävässä on jatkuvasti paineita, jotka saavat unohtamaan järkevän toiminnan. Hyökkääjät ymmärtävät tämän ja käyttävät sitä hyväkseen.”

Muita merkittäviä havaintoja raportissa:

• Organisaatioihin tehdään kohdennettuja ja opportunistisia hyökkäyksiä lähes saman verran.
  • Yritysten sisäiset uhat selittivät viidenneksen tutkituista tapauksista.
  • Poikkeavien tapahtumien asiantuntijoihin oltiin yhteydessä turvallisuusjärjestelmän murtamisen jälkeen lähes 80 prosentissa tapauksista
  • Hyökkääjät levittivät useimmin haittaohjelmia onnistuttuaan murrossa (useimmin taloudellisen hyödyn vuoksi, mutta myös yritysvakoilutarkoituksessa tai jättääkseen pääsyn yrityksen verkkoon mahdollista myöhempää tarkoitusta varten)
  • 13 prosenttia tutkituista tapauksista osoittautui vääriksi hälytyksiksi
Van de Wielen mielestä väärien hälytysten määrä on yllättävä. Se osoittaa, että liian monissa organisaatioissa kyberhyökkäysten tunnistaminen tarkasti on vaikeaa. “Meidät pyydetään usein tutkimaan ’epäilyttävää toimintaa’. Tämä on merkki siitä, että monet organisaatiot eivät kykene tunnistamaan itse poikkeavia tapauksia riittävällä tarkkuudella. Joskus tutkimme ja löydämme IT-ongelman hyökkäyksen sen sijaan, mikä kuluttaa resursseja vääriin asioihin ja vie huomion oikeasta ongelmasta.”

Raportti suosittelee, että yritykset parantavat kykyään tunnistaa poikkeavia tapauksia ja reagoida niihin. Ne voivat esimerkiksi investoida päätelaitteiden tunnistus- ja reagointiratkaisuihin tai -palveluihin.

Lisätietoa

3 Reasons why Companies Struggle with Incident Detection F-Secure’s Incident Response and Forensic Services