Iso osa nettikäyttäjistä pelkää joutuvansa identiteettivarkauden ja käyttäjätilin kaappauksen uhriksi – ja useimmat heistä ovat oikeassa

Helsinki — 4. kesäkuuta 2019: Kun jättimäiset tietomurrot ovat päätyneet yhä useammin uutisotsikoihin ja internetistä on tullut yhä kiinteämpi osa arkielämää, myös kuluttajat ovat alkaneet ymmärtää heitä koskevia riskejä. F-Securen tuoreessa tutkimuksessa 71 prosenttia vastaajista epäili päätyvänsä ennen pitkää kyberrikoksen tai identiteettivarkauden uhriksi ja 73 prosenttia pelkäsi saman tapahtuvan lapsilleen.*

”Tutkimustulos on todella pysäyttävä ja osoittaa, kuinka monet ihmiset ovat omakohtaisesti nähneet kyberrikollisuuden ja identiteettivarkauden aiheuttamat ongelmat”, sanoo Kristian Järnefelt, F-Securen kuluttajatietoturvan johtaja.

Tutkimuksen mukaan yli puolella (51 %) kuluttajista on perheenjäsen, jonka elämää kyberrikos on jollain tavalla koskettanut. Haittasovellukset ja virukset ovat kaikkein yleisimmät uhat. Seuraavina tulevat luottokorttihuijaukset sekä tekstiviesti- ja soittohuijaukset. Joka neljäs vastaaja sanoi kohdanneensa useita erilaisia kyberrikoksia.

”Vuonna 2019 on lähes mahdotonta elää ilman internetiä. Pilvipalvelut ovat nykyään arkipäivää, mutta emme aina tiedä, mitä tietoja meistä kerätään, ja minne ne tallennetaan. F-Securen B2B-tietoturvatiimit ovat jo alkaneet huomata, kuinka pilvipalveluista on tullut rikollisille houkuttelevia kohteita, sillä niistä voi varastaa jättimäisiä määriä kuluttajadataa”, Järnefelt sanoo.

Yhä useammat yritykset ovat jo hyväksyneet, ettei kysymys ole siitä, joutuvatko ne tietomurron kohteeksi, vaan siitä, milloin se tapahtuu. Siksi kuluttajat voivat menettää henkilökohtaisia tietojaan, vaikka heidän oma tietoturvansa olisi kunnossa.

“Kun henkilötiedot karkaavat maailmalle, ei niitä saa mitenkään takaisin. Mahdolliset haittavaikutukset voivat käydä ilmi vasta vuosien päästä. Useimmiten kyse on nopeudesta: jos kuluttaja pystyy reagoimaan riittävän nopeasti, varastetut tiedot voivat muuttua rikollisille hyödyttömiksi”, Järnefelt sanoo.

Perinteinen kyberrikollisuus on edelleenkin yleisempää kuin identiteettivarkaudet tai käyttäjätunnusten kaappaukset, mutta jälkimmäiset ovat yleistymässä. Siksi kuluttajien kyberturvallisuuteen tarvitaan kattava lähestymistapa.

“Kuluttajat ansaitsevat yhtä laajan suojan kuin yritysasiakkaille on saatavilla. Suoja pitää kuitenkin räätälöidä vastaamaan sitä, kuinka yksilöinä käytämme internetiä. Koko prosessi täytyy turvata: uhat on pyrittävä estämään, mutta lisäksi tarjolla pitää olla tunnistus- ja reagointiominaisuudet, jotta käyttäjä tietää olevansa hyökkäyksen kohteena”, sanoo F-Securen tuotehallintajohtaja Antero Norkio.

F-Secure esittelee vuoden 2019 aikana uuden F-Secure ID PROTECTION -palvelun, joka suojaa kuluttajia identiteettivarkauksilta ja käyttäjätilien kaappauksilta. Monipuolinen palvelu on suunniteltu suojaamaan kuluttajia ennen tietomurtoa, sen aikana ja tietomurron jälkeen:

1. Päätelaitteen ja yksityisyyden suojausratkaisut estävät phishing- ja haittaohjelmahyökkäykset, ja VPN-teknologia pitää kuluttajat turvassa salakuuntelulta julkisissa langattomissa verkoissa
  2. Helppokäyttöinen ja tehokas salasanojen hallinta auttaa luomaan hetkessä vahvat salasanat jokaiseen palveluun, ja minimoi mahdolliset haittavaikutukset, jos murto kaikesta huolimatta onnistuu
  3. Palvelu monitoroi koko ajan (24/7/365) julkista internetiä sekä anonyymeja verkkoja (deep ja dark web) mahdollisten salasanavuotojen varalta
  4. Palvelu ohjaa reagoimaan identiteettivarkauksiin ja käyttäjätunnusten kaappauksiin jo ennen kuin rikolliset ehtivät hyödyntää tietoja
“Kysyimme kuluttajilta, mistä he haluaisivat ostaa tällaisen palvelun, ja useimmat halusivat hankkia sen tutulta laajakaista- tai mobiilioperaattorilta. Tämä luo yli 200 kumppanillemme eri puolilla maailmaa merkittävän mahdollisuuden tarjota kokonaisvaltaista tietoturvapalvelua tai myydä ID PROTECTION -palvelua täysin uudenlaisena lisäarvopalveluna”, Norkio päättää.

*Lähde: F-Secure Identity Protection Consumer (B2C) Survey, toukokuu 2019. Tutkimuskumppanina oli Toluna. Kysely tehtiin yhdeksässä maassa (USA, Iso-Britannia, Saksa, Sveitsi, Alankomaat, Brasilia, Suomi, Ruotsi ja Japani), siihen vastasi 400 vastaajaa/maa, eli yhteensä 3600 vastaajaa (yli 25-vuotiaita).