Herrasmieshakkerit on Suomen kyberturvallisin äänijulkaisu – ensimmäinen jakso nyt kuunneltavissa

Suomen tietoturvakentän wiralliset wanhukset Mikko Hyppönen ja Tomi Tuominen julkaisevat tänä syksynä yhteisen äänijulkaisun nimeltä Herrasmieshakkerit. Herrasmieshakkerit istuvat kerran kuussa takkatulen ääreen ja johdattavat kuulijat verkon alamaailmaan tarkastelemaan sitä, mitä tietoturvakentällä tapahtuu, ja miltä tämä Suomen näkökulmasta näyttää. Jaksojen aihealueet käsittelevät tietoturvaan, tietoturvakulttuuriin sekä vääjäämättömään kybertuhoon liittyviä asioita ja ilmiöitä.

Jokaiseen jaksoon kutsutaan suomalaisia tietoturva-alan asiantuntijoita keskustelemaan takkatulen ääreen. Tavoitteena on nostaa esille erityisesti hieman tuntemattomampia suomalaisia kykyjä, jotka ovat kulisseissa vaikuttaneet tietoturva-alan kehittymiseen merkittävästi, mutta eivät ole vielä nousseet suuren yleisön tietoon.

— On todella hienoa päästä tekemään suomenkielistä ohjelmasarjaa, ja keskustelemaan turvakentän kehityksestä nimenomaan Suomen näkökulmasta. Tietoturvateollisuus on nykypäivänä täysin globaalia, mutta Suomessa tapahtuu paljon, ja täällä kehitetään koko ajan uusia ratkaisuja turvaongelmiin. Nyt niitä tarvitaan enemmän kuin koskaan, Hyppönen kertoo.

Mikko Hyppönen ja Tomi Tuominen ovat pitkäaikaisia kollegoita ja ennen kaikkia hyviä ystäviä, joten yhteisen äänijulkaisun tekeminen on herrasmiehille erittäin mieluinen projekti. Yhteinen intohimo kyberturvallisuuteen kirvoittaa herrasmieshakkerit varmasti jännittäviin keskusteluihin.

— Ystävyytemme alkoi jotakuinkin samoihin aikoihin kuin Internetiä kutsuttiin vielä tiedon valtatieksi. Mikolla on aina ollut monipuolista osaamista sekä tuoreita näkökulmia eri aiheisiin ja ilmiöihin. Tuntuu siltä, että katsomme varsin usein asioita hieman eri näkökulmista, ja se tekee yhteisistä keskustelutuokioista lähtökohtaisesti varsin mielenkiintoisia, Tuominen toteaa.

Äänijulkaisua voi kuunnella osoitteessa herrasmieshakkerit.fi. Tämän lisäksi jaksot julkaistaan myös Spotifyssä, SoundCloudissa sekä Apple Podcastissa. Herrasmieshakkereiden tekemisiä voi seurata myös Twitterissä @hakkerit-nimimerkillä.

Uuden äänijulkaisun menestysresepti on yksinkertainen, mutta hyvin mielenkiintoinen.

— Otetaan kaksi Suomen tietoturvakentän virallista vanhusta, lisätään kaksi annosta 30 vuoden kokemusta ja höystetään ripauksella huonoa huumoria. Lopuksi ravistetaan, mutta ei sekoiteta, Tuominen lisää.

Herrasmieshakkerit

Mikko Hyppönen

Mikko Hyppönen on Suomen kansainvälisesti tunnetuin tietoturva-asiantuntija, herrasmies ja hakkeri. Eikä aina välttämättä tässä järjestyksessä. Hän on tutkinut verkkorikollisuutta melkein 30 vuoden ajan. Tällä hetkellä Hyppönen toimii EUROPOLin neuvonantajana, konsultoi turvallisuusasioita Suomen ylimmälle valtionjohdolle ja työskentelee F-Securen tutkimusjohtajana. Vapaa-ajallaan tämä herrasmies viihtyy metsästyskoiransa Sherlock Bonesin ja hevospoolon parissa.

Tomi Tuominen

Tomi Tuominen tunnetaan intohimoisena hakkerina uraa uurtavissa tietoturvatutkimushankkeissa. Tämän lisäksi hänet tiedetään herrasmies- (ja hakkeri) piireissä klassisen musiikin, viskin tislauksen ja alppilajien ystäväksi. Tuominen työskentelee F-Securen teknisen tietoturvakonsultoinnin johtajana ja on erikoistunut yritysten suojelemiseen – usein murtautumalla niihin ennen muita. T2 infosec- konferenssin perustajana tämä herrasmies on nimetty kolmesti Suomen Top 100 IT- vaikuttajaksi.

Herrasmieshakkerit-äänijulkaisu kuunneltavissa: herrasmieshakkerit.fi

Twitter: @hakkerit