F-Securen uusi tietoturvaratkaisu yhdistää ihmisen ja koneen parhaat ominaisuudet

Inhimillisen asiantuntijuuden ja tekoälyn ominaisuudet yhdistävä F-Securen tietoturvaratkaisu Rapid Detection & Response antaa yrityksille etulyöntiaseman taisteltaessa kohdistettuja hyökkäyksiä vastaan.

Helsinki – 18. toukokuuta, 2018: Yksin teknologiaan perustuvat tietoturvaratkaisut eivät enää riitä suojaamaan yrityksiä kohdistetuilta hyökkäyksiltä. Pula taitavista tietoturva-asiantuntijoista on johtanut siihen, etteivät yritykset voi itse kehittää parempaa tietoturvaa. Tästä huolimatta yritykset eivät ole hävinneet taistelua. F-Securen kehittämä Rapid Detection & Response yhdistää parhaiden tietoturva-asiantuntijoiden taidot viimeisimpään teknologiaan. Uuden ratkaisun avulla yritykset voivat tunnistaa tiedostottoman hyökkäyksen (fileless attack), käyttöoikeuksien laajentamisen sekä muita kehittyneitä tekniikoita, joita hyökkääjät nykyään käyttävät.

F-Secure Rapid Detection & Response (RDR) on päätelaitteiden tunnistus- ja reagointiratkaisu, joka tarjoaa ilman suuria IT- ja tietoturvatiimejä toimiville yrityksille kehittyneen mahdollisuuden puolustaa itseään kohdennetuilta hyökkäyksiltä joko omatoimisesti tai yhdessä palveluntarjoajan kanssa. F-Securen tuoreen raportin mukaan kohdistetut hyökkäykset aiheuttivat yli puolet tietoturvatapauksista, jotka johtivat tutkintaan. Lähes 80 prosenttia tutkimuksista käynnistyi, kun tietomurto oli jo tapahtunut ja yritykset olivat altistuneet tietovuodoille, huijauksille ja muille tietoturvauhille.**

F-Securen kyberturvallisuustuotteiden- ja palveluiden johtaja Jyrki Tulokas kertoo, että Rapid Detection & Response on kehitetty tukemaan yrityksiä kohtaamaan nykypäivän tietoturvauhkia.

“Hyvin toteutettu tekninen tietoturvaratkaisu toimii hyvin perinteisiä uhkia kuten haittaohjelmia vastaan, mutta kohdistetut hyökkäykset ovat kehitetty läpäisemään nämä esteet. Olemme käännekohdassa: yritykset joutuvat myöntämään, ettei ole kyse siitä, tapahtuuko tietomurtoa ollenkaan, vaan milloin se tapahtuu,” sanoo Tulokas. ”Yrityksille, jotka haluavat valmistautua tähän oikein, on tarjolla erinomainen mahdollisuus saada etulyöntiasema hyökkääjiin nähden.”

F-Secure Rapid Detection & Response yhdistää kevyet sensorit kehittyneisiin data-analyysiominaisuuksiin. Se tarkkailee päätelaitteiden mahdollisesti haitallista toimintaa F-Securen kehittämän, hallinnoiman ja jatkuvasti edelleen kehitettävän tekoälyn voimin. Kun tietoturvauhka tunnistetaan, RDR tarjoaa IT-palveluita hallinnoiville kumppaneille ohjeet, miten uhkaan tulee vastata. Se voidaan myös konfiguroida toteuttamaan automaattisia toimenpiteitä hyökkäyksen torjumiseksi.

Yritykset voivat saada lisäapua paikalliselta kumppanilta – jotka toimivat F-Securen asiantuntijoiden kouluttamina, sertifioimina ja tukemina – joka hoitaa vaikeat tapaukset ja yritys voi näin keskittyä omaan bisnekseensä. Suomalainen Inmics on keskeinen kumppani ratkaisun kehittämisessä. He ovat havainneet, että tietoturvaloukkausten tunnistaminen on yrityksille haastavaa ja usein tapaukset jäävät joko havaitsematta tai vaikutukset arvailujen varaan. F-Securen Rapid Detection & Response -ratkaisulla yritykset voivat automatisoida tietoturvaloukkausten tunnistamista. Inmics tuottaa uuden palvelukonseptin teknologiaratkaisun oheen. Palvelukonseptin avulla tietoturvaloukkauksiin voidaan reagoida nopeasti ja niiden mahdolliset vaikutukset saadaan minimoitua.

”Inmics panostaa jatkuvasti tietoturvan kehittämiseen, josta osoituksena vuoden vaihteessa läpäisty ISO27001-sertifiointi. Yhdessä F-Securen kanssa voimme tuottaa asiakkaillemme uusia tietoturvaratkaisuja vastaamaan digitalisaation uusia haasteita. RDR täydentää Inmicsin tietoturvan palveluportfoliota automatisoimalla tietoturvaloukkausten tunnistamista.” Inmicsin toimitusjohtaja Tomi Autere toteaa.

F-Secure Rapid Detection & Response -ratkaisussa käytetty tekoäly on mallinnettu aitoja kyberhyökkäyksiä vastaan ja opetettu tunnistamaan haitallinen käyttäytyminen. Se oppii ensin tunnistamaan, miltä tavallinen käyttäytyminen näyttää. Jokainen poikkeavuus normaalikäyttäytymisestä johtaa tekoälypohjaiseen analyysiin. Näin ns. väärät positiiviset voidaan poistaa, etteivät ne turhaan häiritse vastatoimia. Tällöin yritykset voivat nopeasti ja tehokkaasti havaita haitallisen toiminnan ennen tietovuotoa.

Tekoälypohjainen analysointiprosessi – nimeltään Broad Context Detection ™ – hyödyntää F-Securen ihmisen ja koneen ominaisuudet yhdistävää periaatetta, jonka avulla se kokoaa yhteen mahdollisista uhista ja epänormaalista käyttäytymistä useista kohteista kerättävän datan. Se auttaa näin yrityksiä vahvistamaan uhat ja arvioimaan niiden vaikutukset yrityksen toimintaan. Se kokoaa riskien tasoista, vaikutuksen kohteena olevista ryhmistä, uhka-analyysistä, suositelluista vastatoimenpiteistä ja muista tiedoista visuaalisen esityksen hyökkäyksen laajuudesta., joka tukee yrityksiä niiden vastatoimissa.

Uhkien tunnistamisessa käytetty menetelmä perustuu F-Securen kokemukseen hallitun tunnistus- ja reagointipalvelun (MDR) tarjoamisesta yrityksille. F-Securen teknologiajohtajan Mika Ståhlbergin mukaan se osoittaa, miten asiantuntijat hyödyntävät tekoälyä tarjotakseen yrityksille entistä kehittyneempää tietoturvaa.

“Yksi nykyään hyökkäyksissä usein nähty temppu on naamioida toiminta tavalliseksi. Hyökkääjät ovat aina keksineet uusia keinoja siinä onnistuakseen. Koska jokaisessa tietojärjestelmässä tapahtuu jatkuvasti lukuisia normaaleja asioita, eivät yritykset voi luottaa vain asiantuntijoihin tai tekoälyyn,” sanoo Ståhlberg. ”Parhaiden tietoturva-asiantuntijoiden kouluttama tekoäly on keskeisessä roolissa etsittäessä neulaa heinäsuovasta. Oikeissa käsissä se voi pitää yrityksen askeleen edellä jopa kaikkien osaavimpia, motivoituneita hyökkääjiä.”

F-Secure Rapid Detection & Response

F-Secure Rapid Detection & Response -ratkaisua voidaan hallinnoida F-Securen kumppanin tai yrityksen oman IT-osaston ylläpitämänä palveluna. Se tukee päätelaitteiden suojausratkaisuja tarjoamalla lisätyn kerroksen tietoturvaa, jonka ansiosta yritykset voivat estää, tunnistaa ja reagoida sekä kohdistettuihin hyökkäyksiin että perinteisiin uhkiin.

F-Secure Rapid Detection & Responsen avainominaisuudet ovat:

• Antaa välittömän, asiayhteyteen kytketyn visuaalisen näkymän IT-ympäristön tietoturvaan
  • Turvaa arkaluontoiset tiedot havaitsemalla vuodot nopeasti
  • Mahdollistaa nopean vasteen automatisoinnin ja ohjeistuksen avulla hyökkäyksen tapahtuessa

F-Secure Rapid Detection & Response on saatavilla F-Securen virallisten kumppaneiden kautta.

*Lähde: https://www.csoonline.com/article/3247708/security/research-suggests-cybersecurity-skills-shortage-is-getting-worse.html

**Lähde: https://fsecurepressglobal.files.wordpress.com/2018/02/f-secure-incident-response-report.pdf

Lisätietoja:

Video: F-Secure Rapid Detection & Response (englanniksi)

Esite: F-Secure Rapid Detection & Response (englanniksi)