F-Securen uusi suojausyksikkö keskittyy taktiseen tietoturvaan

Yksikön johtajan Christine Bejerascon mukaan tiimin fokus keskipitkälle aikavälille takaa, että F-Securen tuotteiden ja palveluiden kehitys pysyy tietoturvauhkien edellä.

Helsinki, 26. kesäkuuta 2019: Tietoturvayhtiö F-Secure perustaa uuden tietoturva-alan tutkijoista ja analyytikoista koostuvan yksikön, joka saa nimekseen Tactical Defence Unit (suom. taktinen suojausyksikkö). Sen tarkoituksena on kehittää kokonaisvaltaisia suojausstrategioita ja siten varmistaa, että F-Securen tuotteet ja palvelut kehittyvät nopeammin kuin kuluttajien ja organisaatioiden kohtaamat tietoturvauhkat.

Uutta yksikköä johtaa Christine Bejerasco, joka on aiemmin toiminut F-Securen kuluttajatietoturvasta vastaavana tuotekehityspäällikkönä. Yksikkö keskittyy kehittämään suojaustoimintoja ja ennaltaehkäiseviä toimia tämänhetkisten ja lähitulevaisuuden tietoturvauhkien torjumiseksi. Bejerasco kutsuu tätä ”Kultakutri-vyöhykkeeksi”, sillä se asettuu pitkän ja lyhyen aikavälin tietoturvatarpeiden väliin ja auttaa siten kehittämään kokonaisvaltaista suojausta olemassa olevien uhkien perusteella.

“F-Secure tekee paljon tutkimustyötä löytääkseen uusia haavoittuvuuksia, jotka muokkaavat tulevia tietoturvauhkia. Lisäksi meillä on paljon asiantuntijoita, jotka kamppailevat aktiivisesti hyökkääjiä vastaan suojatakseen asiakkaitamme. Uusi suojausyksikkömme työskentelee tiiviisti näiden prosessien kanssa, mutta keskittyy ensisijaisesti pitkän tähtäimen ja tämänhetkisten tietoturvatarpeiden väliseen ”Kultakutri-vyöhykkeeseen”, Bejerasco sanoo. ”Me rakennamme kattavampia, tehokkaampia suojausjärjestelmiä, jotka mahdollistavat tuotteidemme ja palveluidemme kehittämisen jo olemassa olevien uhkien perusteella ilman jatkuvaa päivitystarvetta.”

Verkkouhkia on ollut olemassa kauemmin kuin useimmat ihmiset ovat käyttäneet Internetiä, mutta ne ovat kehittyneet huomattavasti vuoden 1986 ensimmäisestä PC-viruksesta. Tuohon aikaa virukset olivat harvinaisia. Vielä 2000-luvun alkuvuosina haitallisten tiedostojen ja ohjelmien vuotuista määrää mitattiin kymmenissä tai sadoissa, ja tutkimustyöhön riitti ryhmä asiantuntijoita.

Nykypäivänä uhkakentän monimuotoisuus, laajuus ja mittasuhteet ovat paljon dynaamisempia. Satojentuhansien haittaohjelmanäytteiden lisäksi F-Securen järjestelmät analysoivat päivittäin keskimäärin 7 miljardia verkkohakua, 6 miljardia käyttäytymisperäistä tapahtumaa ja miljoona epäilyttävää verkko-osoitetta. Toisaalta hyökkääjät hankkivat käyttöönsä entistä kehittyneempiä resursseja ja hyödyntävät useita eri taktiikoita. He esimerkiksi väärinkäyttävät järjestelmänvalvojan työkaluja, käyttävät muistinsisäisiä tekniikoita ja uniikkeja haittaohjelmavariantteja, ja ostavat varastettuja käyttäjätunnuksia ja salasanoja.

Bejerascon mukaan uusi yksikkö keskittyy ymmärtämään uhkakenttää ja rakentamaan suojauksia tämänhetkisiä ja keskipitkän aikavälin uhkia vastaan. Tämä auttaa F-Securea luomaan laajamittaisia suojausstrategioita ja -ratkaisuja, jotka tarjoavat arvokasta tukea uhkien lieventämiseen.

“Tuotteemme perustuvat vuosikymmenien kokemuksen muovaamille tietoturvaperiaatteille. Hyvä esimerkki tästä ovat yleiset suojausmekanismit, jotka voivat havaita haitallisen ohjelman sen käyttäytymisen perusteella. Tämä täydentää merkittävästi uhkakohtaisempia suojausmekanismeja: tuotteemme ja palvelumme eivät keskity vain yksittäisiin uhkiin, jolloin ne eivät enää havaitsisi uusia verkkouhkia”, Bejerasco sanoo.

Lisää tietoa F-Securen tutkimustyöstä löytyy F-Securen News from the Labs -blogista.