F-Securen työkalu auttaa selvittämään, mitä tietoja olet luovuttanut teknologiajäteille

Helsinki – 19. elokuuta 2019: F-Secure on julkaissut ilmaisen Data Discovery Portal -työkalun, jonka avulla internetkäyttäjät voivat tarkastaa, mitä tietoja he ovat antaneet suosituille nettipalveluiden tarjoajille. Data Discovery Portal -työkalu kerää yhteen Googlen, Applen, Facebookin, Amazon Alexan, Twitterin ja Snapchatin käyttäjätietojen tallennussivut, joita tavallisen kuluttajan voi olla hankala löytää palveluiden monimutkaisista sivurakenteista.

Internetkäyttäjien tietojen kerääminen ja yksityisyyden turvaaminen on ollut paljon esillä kansanvälisessä mediassa Facebook-Cambridge Analytica -skandaalin jälkeen. Välittömästi tapauksen paljastuttua yli puolet (54%) Facebook-käyttäjistä muokkasi yksityisasetuksiaan (*).

— Tietosi ovat palveluntarjoajille arvokkaita, olivat ne sitten itse syöttämiäsi, laitteesi vuotamia, nettikäytöksestäsi pääteltyjä, paikkatietojasi tai tietoja lähipiiristäsi. Henkilöön tai yksilöityyn käyttäjään kohdennettavan datan kerääminen, jalostaminen, myyminen ja käyttöoikeuden myyminen on synnyttänyt miljardien eurojen arvoisen digitaalisen teollisuuden haaran. Kuluttaja, joka ei tiedosta tätä, on täysin yritysten vietävissä, F-Securen Chief Information Security Officer Erka Koivunen kertoo.

F-Securen kuluttajakyselyn perusteella jopa 54% yli 25-vuotiaista nettipalveluiden käyttäjistä on huolissaan sosiaalisen median tilien mahdollisesta hakkeroinnista (**). Kirjautuessaan ilmaisiin nettipalveluihin kuluttajien olisi hyvä tarkistaa palvelun yksityisasetukset sekä ymmärtää, mitä informaatiota sieltä on saatavissa mahdollisen tietovuodon tai hakkeroinnin seurauksena.

— Sovellusten, palvelujen ja verkkoselainten oletuksena olevat valmiit yksityisyysasetukset ovat luvattoman löperöitä. Suosittelen ensi tilassa varaamaan reilun vartin aikaa ja käymään palveluiden ja laitteiden asetukset läpi. Suositeltavaa on, että yksityisyysasetusten tarkastus toistetaan aina silloin tällöin. Kannattaa myös tiedostaa, että vaikka yksityisyysasetuksesi olisivat kuinka kireät, mihin tahansa palveluun kirjautuminen tarkoittaa käytännössä seurannalle ja profiloinnille altistumista, Koivunen ohjeistaa.

F-Securen ilmaisen Data Discovery Portal -työkalu kannustaa kuluttajia tarkastamaan, mitä tietoja heistä on saatavilla ja auttaa suojautumaan paremmin mahdollisilta tietoturvauhilta.

F-Securen Data Discovery Portal: https://data-discovery-portal.f-secure.com/fi/

Lue lisää F-Securen blogista

Lähteet:

(*) The Verge

(**) F-Securen kuluttajatutkimus (F-Secure Identity Protection Consumer (B2C) Survey, May 2019)