F-Securen tutkijat löysivät haavoittuvuuksia Xiaomin ja Samsungin kännyköistä

F-Securen MWR Labsin tiimi esitteli aiemmin julkistamattomien haavoittuvuuksien hyödyntämistä Mobile Pwn2Own -kilpailussa

Helsinki – 14. marraskuuta 2018: F-Securen MWR Labsin tutkijatiimi esitteli Tokiossa järjestetyssä Mobile Pwn2own -kilpailussa onnistuneesti hyökkäyksiä, jotka hyödynsivät suosittujen älypuhelinten ns. nollapäivähaavoittuvuuksia. Tiimi kilpaili tapahtumassa kaikkiaan neljässä eri kategoriassa, ja onnistui esittelemään aiemmin tuntemattomien haavoittuvuuksien hyödyntämistä sekä Xiaomi M6- että Samsung Galaxy S9 -puhelimissa.

Tutkijatiimiin kuuluivat F-Securen MWR Labsin jäsenet Rob Miller, Georgi Geshev ja Fabian Berteke. F-Securen johtajan Ed Parsonsin mukaan nyt löydetyt haavoittuvuudet ovat hyvä jatkumo MWR Labsin menestyksekkääseen Pwn2Own-historiaan ja osoittavat kilpailun toimivan hyvänä alustana uuden oppimiselle, mikä puolestaan auttaa tietoturvayhtiötä palvelemaan paremmin heidän asiakkaitaan.

“Tutkimuksen avulla viemme tietoturvaa uusille alueille. Se tukee asiakkaitamme kyberhyökkäyksiltä suojautumisessa, niiden ennustamisessa ja havainnoinnissa sekä niihin reagoinnissa. Pwn2Own on loistava mahdollisuus kehittää ja testata itseämme sekä auttaa suojaamaan yleisesti käytettyä teknologiaa. Olemme erittäin ylpeitä tiimimme tuoreesta voitosta ja kokonaismenestyksestä vuosien mittaan”, Parsons sanoo.

MWR Labsin tiimit ovat aiemmissa Pwn2Own-kilpailuissa esitelleet nollapäivähaavoittuvuuksia hyödyntäviä hyökkäyksiä muun muassa Huawein ja Samsungin laitteita sekä Applen ja Googlen web-selaimia vastaan.

Zero Day Initiativen järjestämässä Pwn2Own-kilpailussa tietoturvatutkijat pyrkivät murtamaan suosittuja laitteita entuudestaan tuntemattomilla haavoittuvuuksilla. Kilpailu järjestetään kahdesti vuodessa, ja toinen tapahtumista keskittyy tietokoneisiin, toinen mobiililaitteisiin. Tänä vuonna mobiilikilpailu sisälsi myös IoT-laitteet.

F-Securen toimitusjohtajan Samu Konttisen mukaan Pwn2Own ja muut vastaavat kilpailut auttavat asiantuntijoita oppimaan ja hyödyntämään luovaa ajattelua tietoturvatutkimuksessa. Tämän ansiosta he pysyvät askeleen hyökkääjien edellä.

”Kilpailut antavat meille mahdollisuuden esitellä luovuutta, jonka olemme tuoneet tietoturva-alan käyttöön. Se vakuuttaa nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat siitä, että meidän tuotteidemme ja ratkaisujemme takana olevat asiantuntijat auttavat asiakkaitamme torjumaan jopa kaikkein kehittyneimmät hyökkäykset. Olen vaikuttunut kekseliäisyydestä, jota MWR Labs on tutkimuksissaan osoittanut. Tuskin maltan odottaa, mitä huippututkijamme esittelevät seuraavaksi”, Konttinen sanoo.

Kaikki laitevalmistajat ovat tietoisia haavoittuvuuksista ja kehittävät parhaillaan niihin korjauksia. Ohjeet niiden paikkaamiseksi tulevat saataville päivitysten yhteydessä.

Lisätietoja (englanniksi):

MWR Labs