F-Securen ilmailun kyberturvapalvelut lähtivät lentoon

F-Securen palvelu yhdistää ilmailun ja kyberturvallisuuden asiantuntemuksen suojatakseen lentoyhtiöiden tärkeintä omaisuutta.

Helsinki, 16.3.2018: Ilmailualalla luottamus on kaikki kaikessa. Pienikin kyberhyökkäys esimerkiksi lentokoneen matkustamon viihdejärjestelmässä saattaa heikentää lentoyhtiön tai jopa koko ilmailualan luotettavuutta. Siksi kyberturvallisuusyhtiö F-Secure on lanseerannut Aviation Cyber Security Services -tuotteen, joka on suunniteltu auttamaan lentoyhtiöitä ja muita ilmailualan organisaatioita suojelemaan lentokoneita, infrastruktuuria, dataa sekä mainettaan.

Kyberturvallisuus on noussut merkittäväksi aiheeksi useilla aloilla, mukaan lukien ilmailu. Vuonna 2015 toteutetun tutkimuksen mukaan 85% lentoyhtiöiden toimitusjohtajista pitää kybertuvallisuutta merkittävänä riskinä. Vaikka monet alat ovat joutuneet kamppailemaan tietomurtojen ja kyberhyökkäysten kanssa jo vuosia, F-Securen Head of Aviation Cyber Security Services Hugo Teson mukaan ilmailualan muutokset tuovat mukanaan uusia riskejä lentoyhtiöille.

”Kuluttajakäytössä olevat viestintäteknologiat löytävät tiensä lentokoneisiin, mikä tekee turvallisuudesta huomattavasti monimutkaisempaa kuin aikaisemmin”, toteaa Teso, entinen lentäjä ja nykyinen F-Securen Aviation Cyber Security Services -palveluiden johtaja. ”Koska näitä teknologioita ei ole välttämättä luotu vastaamaan lentoyhtiöiden korkeisiin turvallisuusvaatimuksiin, on kyberturva ilmailualan kärkiprioriteetti. Tähän he tarvitsevat kuitenkin kumppanin, joka ymmärtää sekä kyberturvallisuuden että lentoyhtiöiden toiminnan tarkalleen, sillä kyseessä on ala, jossa yksityiskohdilla on valtava merkitys.”

F-Securen Aviation Cyber Security Services -palvelut suunniteltiin auttamaan lentoyhtiöitä ja muita ilmailun kanssa työskenteleviä yrityksiä turvaamaan toimintonsa perusteellisesti. Se integroi aviaatiojärjestelmien, maainfran ja datalinkkien tietoturvatarkastukset, haavoittuvuusskannerit, kyberturvallisuuden valvonnan, uhkiin reagoinnin ja erikoistuneet kyberturvakoulutukset IT-päälliköille sekä matkustamo- ja lentohenkilöstölle kokonaisuudeksi, joka auttaa lentoyhtiöitä karaisemaan toimintonsa kyberhyökkäyksiä vastaan.

Tietoturvatarkastuksilla on merkittävä rooli ilmailun kyberturvallisuudessa, sillä niiden avulla voidaan kiinnittää huomio mahdollisiin ongelmiin jo ennen kuin lentoyhtiöt tai valmistajat ovat sertifioimassa laitteita tai palveluita käyttöönsä. Tietoturvatarkistukset voivat keskittyä yksittäisiin komponentteihin, kuten laitteistojen ja ohjelmistojen tiettyihin osiin tai laajempiin ongelmiin, kuten miten erilaiset järjestelmät ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa koko lentokoneen järjestelmässä.

F-Securen Head of Hardware Security Andrea Barisani työskentelee yhdessä asiantuntijatiimin kanssa, jolla on lähes vuosikymmenen kokemus ilmailun ja lentokonevalmistajien tietoturvatarkastusten suorittamisesta ja joka painottaa erityisesti datadiodien suunnittelua ja todentamista. Datadiodit ovat mekanismi, joka vähentää kauhuskenaarioita rajoittamalla sitä, miten lentokoneen järjestelmät voivat viestiä keskenään.

“Tärkeintä on se, kuinka suojaamme lentokoneen turvallisuuden kannalta keskeisiä järjestelmiä vaaroilta niissä järjestelmissä, jotka ovat haavoittuvampia, mutta vähemmän merkittäviä koneen toiminnan kannalta”, sanoo Barisani: ”Tärkein suojaustapa on erottaa järjestelmät eri ”luotettuihin verkkoihin” ja sen jälkeen kontrolloida sitä, kuinka järjestelmät eri verkoissa toimivat keskenään. Tämä estää tietoturvaongelman leviämisen yhdestä verkosta toiseen, kuten matkustajien käytössä olevasta langattomasta verkosta turvallisuuden kannalta keskeisiin järjestelmiin, kuten lentokoneen ohjaukseen tai lentokoneen ja lennonjohdon väliseen datayhteyteen.”

Palvelu ei kuitenkaan rajoitu pelkästään eri teknologioiden arvioimiseen tai komponentteihin. Teson mukaan palvelu tähtää lentoyhtiöiden kyberturvallisuuden saavuttamiseen pitkällä aikavälillä kaikille toiminnoille ja järjestelmille.

“Ilmailussa luottamus on kaikki kaikessa ja lentoyhtiöt tietävät, että mikäli luottamus menetetään, koko liiketoiminta menetetään. Ja vaikka kyberturvallisuus on suhteellisen uusi huolenaihe lentoyhtiöille, ne ovat kuitenkin tietoisia siitä, että niiden kannattaa selvittää mahdolliset ongelmat heti ja olla asioiden edellä vaarojen suhteen, kun uudet teknologiat, toiminnot ja uhat kehittyvät”, sanoo Teso. ”Turvallisuuden ja tietoturvan yhteys on sataprosenttisen selkeä lentoyhtiöille, joten jopa hyökkäys, jota ei todellisuudessa ole tarkoitettu uhkaamaan lentokoneen turvallisuutta – kuten tietokannan hakkerointi tai matkustajatietojen varastaminen – on riski, jota ei voi hyväksyä ja joka heikentää asiakasluottamusta muissa toiminnoissa.”

*Lähde: https://www.pwc.com/us/en/industrial-products/publications/assets/pwc-airline-industry-perspectives-cybersecurity.pdf

Blog: The Fundamentals of Aviation Cyber Security

Video: In Aviation, Trust is Everything