F-Securelta henkilökohtaista tukea identiteetin suojaamiseen

Tietomurrot ja henkilökohtaisten tietojen jakaminen verkossa mietityttää kuluttajia yhä enemmän ja tarve verkkoidentiteettiä suojaaville tuotteille sekä palveluille on kasvussa.  F-Securen ID PROTECTION -tuote on nyt saanut laajennuksen, jossa asiakkaille tarjotaan 24/7 -tukipalvelua identiteettivarkauksien varalle.

Viime vuonna F-Secure lanseerasi uuden ID PROTECTION -tuotteen, joka tarjoaa kokonaisvaltaisen ja uuden lähestymistavan henkilötietojen ja tilien suojaamiseen. Käytännössä tuote monitoroi asiakkaan ilmoittamia henkilökohtaisia tietoja verkossa, auttaa heitä nopeasti reagoimaan mikäli näihin tietoihin kohdistuu uhkia ja näin pienentämään riskiä joutua identiteettivarkauden uhriksi. Tuote auttaa asiakkaita myös helposti luomaan uniikkeja vahvoja salasanoja eri palveluihin ja suojaamaan kaikkia verkossa olevia tilejä. Nyt ID PROTECTION tuotetta on täydennetty henkilökohtaisella tukipalvelulla, joka tarjoaa täyden tuen mikäli omat tiedot ovat olleet tietomurrossa mukana tai henkilö on joutunut identiteettivarkauden uhreiksi.

F-Securen kuluttajatutkimuksen mukaan kuluttajat ovat yhä tietoisimpia erilaisista verkon tietoturvariskeistä ja jopa 78% vastaajista yrittää tietoisesti vähentää henkilökohtaisten tietojen jakamista verkossa. Samaan kyselyyn vastanneista kertoivat myös toiveesta, että tietoturvatoimijat pystyisivät tarjoamaan lisäapuja erilaisten tietoturvaan liittyvien haasteiden kanssa. Yksityisyyteen ja internetin käyttöön liittyy kuluttajien parissa kasvavaa huolta samalla kuin erilaiset tietovuodot yleistyvät ja verkon uhkakenttä monimutkaistuu.*

F-Securen tietoturvatuotteet ovat kehittyneet päätelaite- ja kaikkien kodinlaitteiden suojaamisesta kohti yhä laajenevaa suojaustarvetta itse verkossa. Kun hyökkäys tapahtuu verkkopalvelussa jossa kuluttajan tiedot ovat, tarvitaan myös uusia kyvykkyyksiä tunnistaa tällaiset uhkakuvat ja varmistaa, että tukea on saatavilla myös jälkikäteen kun pahin on jo tapahtunut.

­ — Julkisesti tiedetään, että edellisen vuosineljänneksen aikana tapahtui keskimäärin viisi erityyppistä tietomurtoa tai -vuotoa päivässä. Näiden lisäksi tapahtui varmasti tietomurtoja, joista tänä päivänä ei olla edes tietoisia. Haluammekin tällä uudella tukipalvelulla ratkoa asiakkaiden ongelmia joita syntyy kun heidän tietonsa ovat osa tietomurtoa tai he ovat jääneet jonkun toisen henkilön tekemän verkko-ostoksen tai pikavipin maksajaksi, sanoo Antero Norkio, F-Securen kuluttajaratkaisuista vastaava johtaja.

F-Secure ID PROTECTION hälyttää välittömästi, jos se havaitsee, että käyttäjän henkilötietoja on vuotanut verkkoon. Mikäli henkilökohtaiset tiedot ovat vuotaneet verkkoon ja ID PROTECTION -tuote hälyttää, asiakas voi ottaa yhteyttä 24/7 -tukipalveluun. Palvelussa voi keskustella puhelimitse tai chatin välityksellä henkilökohtaisen tukihenkilön kanssa ja saada ajantasaista neuvontaa, oikeusapua ja opastusta käytännön järjestelyihin. Asiantuntija auttaa mm. virheellisten tietojen oikaisemisessa ja maksutietojen väärinkäyttöön liittyvissä ongelmissa.

Identiteettivarkaustuki auttaa seuraavissa tilanteissa:

• saat tietovuotohälytyksen
  • joku on kaapannut käyttäjätilisi
  • joku käyttää henkilötietojasi verkko-ostoksiin
  • joku on ottanut lainan tai pikavipin nimissäsi
  • olet antanut henkilötietojasi epäilyttävälle soittajalle
  • olet kadottanut passisi, lompakkosi, ajokorttisi tai jonkin muun tärkeän asiakirjan

Identiteettivarkaustuki on saatavilla F-Securen operaattorikumppaneille sekä F‑Secure ID PROTECTION- ja F‑Secure TOTAL ‑asiakkaiden saatavilla Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Tukea annetaan paikallisella kielellä ja yhteystiedot asiakkaille löytyvät My F-Secure -palvelusta. Palvelu tulee laajenemaan muihin maihin vaiheittain.

*Lähde: Kesäkuussa 2021 tehty F-Securen kuluttajatutkimus (USA, Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Brasilia), 4000 vastaajaa