F-Securelle toisesta MITRE ATT&CK arvioinnista huipputulos

F-Securen kattavuus, perinpohjainen näkökyky sekä tarkkuus nostavat sen tunnistus- ja vastausominaisuudet toimialan parhaiden joukkoon.

Kyberturvallisuusratkaisujen toimittaja F-Secure on saanut toisen MITRE ATT&CK® ‑arvioinnin. F-Secure kykenee suojaamaan kohdistettujen hyökkäysten erilaisilta taktiikoilta, tekniikoilta ja toimenpiteiltä (TTT) kokonaisvaltaisesti ja myös varustaa puolustuksen nopeasti aktiivisella tekoälyllä, joka auttaa reagoimaan hyökkäystilanteissa. Tämä vahvistaa yrityksen havaitsemis- ja vastausominaisuuksia toimialan parhaina.

F-Securen tulokset heijastavat huipputason työskentelyä MITREn ensimmäisestä arvioinnista lähtien.* F-Securen toisen kierroksen tuloksista ilmeni, miten kattavasti TTT-suojaus toimi kaikissa simuloidun hyökkäyksen vaiheissa, joita The Dukes – Venäjän valtionhallinnon alaisena toimiva APT (Advanced Persistent Threat) ‑ryhmä – lähetti ja joita F-Securen vuoden 2015 tutkimuksessa seurattiin.**

Tuloksista voitiin nähdä myös, miten yksityiskohtaisesti F-Securen pilvessä toimiva tunnistus- ja vastaustekniikka ilmoittaa puolustukselle epäilyttävästä toiminnasta. F-Securen Christine Bejerasco (Vice President,Tactical defence unit) nostaa tämän esiin merkittävänä etuna ja erityisen tärkeänä keinona reagoida tehokkaasti tietoturvarikkeisiin.

— On ilo huomata, miten MITREn testeistä on jälleen ilmennyt kykymme tunnistaa kehittyneet hyökkäykset. Reaaliaikaisesti tehtävä tunnistus tuo hyökkäyksen TTT:t esiin, mikä auttaa varustamaan puolustuksen arvokkaalla tiedolla. Näiden ominaisuuksien ansiosta asiakkaamme voivat reagoida nopeasti ja tehokkaasti kehittyneisiin hyökkäyksiin ja minimoida väärien hälytysten aiheuttaman ajanhukan, kertoo Bejerasco.

MITRE ATT&CK -arvioinnissa arvioidaan hyökkäystaktiikoiden ja ‑tekniikoiden tunnistusominaisuudet jo vaarantuneessa ympäristössä. Testauskierros on tarkoitettu lähinnä tekniikoiden arviointiin, mutta nyt arviointia laajennettiin myös hallinnoitujen tunnistus- ja reagointipalvelujen asiantuntijoihin. Tällä osa-alueella F-Secure pärjäsi erittäin hyvin MITREn testeissä.

Kun ihmisten osaamisen myötä saatavat puolustautumiskyvyt ovat mukana testauksessa, organisaatiot voivat MITREn toisen testauskierroksen tuloksilla hahmottaa ja arvioida aiempaa paremmin, miten tärkeä osaava puolustustiimi on kohdistettuja hyökkäyksiä vastaan taisteltaessa, pohtii Tim Orchard (EVP, Managed Detection & Response, F-Secure).

— Kun osaavat uhkien metsästäjät saavat oikean tekniikan käyttöönsä, uutisiin päätyvien massiivisten tietovuotojen takana olevat kohdistetut hyökkäykset jäävät myös heidän haaviinsa. Uhkien metsästäjät vaikuttivat testituloksiimme merkittävästi, mutta heidän arvonsa on sitäkin ilmeisempää todellisten hyökkäysten aikana. Osaavat ammattilaiset voivat tunnistaa uudet tai tuntemattomat TTT:t, joita käytetään nimenomaan automaation harhauttamiseen. He voivat sitten vahvistaa, eskaloida ja lieventää ongelmia ja ehkäistä merkittävät haitat, Orchard toteaa.

Lähteet:

*https://press.f-secure.com/2019/10/16/mitre-attck-evaluation-confirms-f-secures-industry-leading-capabilities-in-detecting-advanced-attacks/

**https://blog-assets.f-secure.com/wp-content/uploads/2020/03/18122307/F-Secure_Dukes_Whitepaper.pdf

MITRE-tulokset, F-Secure: https://www.f-secure.com/en/business/resources/f-secure-excels-again-in-the-mitre-attack-evaluation