F-Secure yhteistyöhön LähiTapiolan ja Allianzin kanssa: Uusi tietoturvavakuutus Suomen markkinoille

Yhteistyö auttaa vähentämään kyberhyökkäysten aiheuttamia vahinkoja ja varmistamaan liiketoiminnan jatkuvuuden.

Helsinki – 1.12.2016: F-Secure on yhdistänyt voimansa suomalaisen vakuutusyhtiön LähiTapiolan kanssa auttaakseen yrityksiä suojautumaan kyberhyökkäysten aiheuttamilta vahingoilta. LähiTapiolan uusi tietoturvavakuutus, joka on toteutettu yhteistyössä maailmanlaajuisesti toimivan vakuutusyhtiön Allianz Global Corporate & Specialtyn (AGCS) kanssa, tarjoaa yrityksille täyden palveluvalikoiman kyberhyökkäyksen sattuessa. F-Secure hoitaa tapahtuman jälkeisen forensiikan (tekninen tutkimus) hyökkäyksen kohteena olleelle yritykselle sekä vahinkojen rajoittamiseen liittyvät palautuspalvelut.

Tietoisuus tietoturvavakuutuksista on kasvanut näkyvien kyberhyökkäysten ja tietoturvaloukkausten lisääntymisen myötä. Koska kaikenkokoiset organisaatiot joutuvat jatkuvasti uhatuiksi, yritykset etsivät tietoturvavakuutuksia suojautuakseen taloudellisilta, oikeudellisilta ja maineeseen liittyviltä vahingoilta sekä valvontamenettelyiltä. Tietoturvavakuutus auttaa kattamaan muun muassa forensiikan, kriisinhallinnan, oikeudellisten maksujen ja selvitysten kustannuksia.

Allianz Risk Barometer 2016 -selvityksen mukaan kyberhyökkäykset ovat maailmanlaajuisesti kolmanneksi korkein riski yritysten liiketoiminnalle. Tietoturvavakuutusten markkinat ovat vahvassa kasvussa USA:ssa johtuen loukkausten raportointiin liittyvästä lainsäädännöstä. Euroopan markkinan odotetaan laajenevan, kun lähestyvä EU:n tietosuoja-asetus saa yritykset harkitsemaan riskien siirtoa vakuutusten avulla.

"Tietoturvapalveluiden tiimimme työskentelevät yritysten kanssa monella eri tasolla parantaakseen heidän tietoturvaansa, ja työssämme näemme sen, että mahdollinen tietoturvaloukkaus on väistämätön", sanoo Jani Kallio, riskien- ja turvallisuuden hallinnan konsultoinnin johtaja F-Securelta. "Yritysten tulisi tehdä parhaansa puolustaakseen tietoverkkojaan, ja niillä tulisi myös olla vakuutus vahinkojen käsittelyn varalta. Olemme iloisia voidessamme tarjota tietoturvapalveluiden osaamistamme, ja tuemme hyökkäyksen kohteeksi joutuneita yrityksiä selvittääksemme miksi ja miten hyökkäys tapahtui, sekä kuinka yritys siitä selviää."

"Tietoturvavakuutuksen avulla yritys voi varautua kyberhyökkäyksestä aiheutuvan häiriön minimointiin", sanoo Mikko Suomalainen, LähiTapiola Vahinkovakuutuksen Chief Underwriter. "Vakuutus kattaa tietomurtojen suoria taloudellisia seurauksia itselle sekä korvausvastuuta ulkopuolisia kohtaan. Vakuutukseen kuuluu F-Securen tarjoama ensiluokkainen IT-tuki kyberhyökkäystilanteessa."

LähiTapiolan/AGCS:n tietoturvavakuutus on suunnattu sekä pk- että suurille yrityksille. Se korvaa kuluja, jotka aiheutuvat liiketoiminnan keskeytymisestä, kriisinhallinnasta, verkkovarkaudesta, verkkokiristyksestä, korvausvastuusta esimerkiksi asiakas- ja henkilötietojen tietovuodoissa, palvelunestohyökkäyksissä, haittaohjelmien levittämisessä ja hakkeroinnissa, sekä oikeuskäsittelyn kustannuksia.

LähiTapiola lyhyesti LähiTapiola-ryhmä on keskinäiseen yhtiömuotoon perustuva, asiakkaiden omistama yhtiöryhmä, joka palvelee henkilö-, maatila-, yrittäjä-, yritys- ja yhteisöasiakkaita. LähiTapiolan tuotteet ja palvelut kattavat vahinko-, henki- ja eläkevakuuttamisen sekä sijoittamisen ja säästämisen palvelut. Olemme myös yritysten riskienhallinnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin ammattilainen.