F-Secure julkaisee ilmaisen työkalun vahvojen salasanojen luomiseen

Kyberturvallisuusyhtiö F-Secure julkaisi tänään ilmaisen verkkotyökalun, jonka avulla voi luoda erittäin vahvoja salasanoja erilaisille tileille ja palveluille. Vain muutamassa sekunnissa salasanageneraattori voi luoda uuden salasanan, joka on riittävän vahva vastustamaan hakkereiden murtautumisyrityksiä.

— Tähän mennessä pitäisi olla yleistä tietoa, että erilaiset verkkotilit kannattaa suojata vahvoilla ja ainutlaatuisilla salasanoilla. Aina kun jokin sivusto tai palvelu hakkeroidaan ja käyttäjien salasanoja vuodetaan julkisuuteen, näemme valitettavan usein liian helppoja kirjautumistietoja, kuten 12345 tai password1. Tämä uusi työkalu tekee vahvojen ja yksilöllisten salasanojen luomisesta eri tileille erittäin helppoa, eikä kuluttajan tarvitse enää käyttää kissan tai koiran nimeä, kertoo F-Securen kuluttajaliiketoiminnan johtaja Timo Laaksonen.

Tuoreessa F-Securen tutkimuksessa havaittiin, että COVID-19-pandemian alusta lähtien monet ihmiset ovat tulleet entistä riippuvaisemmiksi erilaisista verkkopalveluista sekä tileistä. Yli kolmannes kuluttajista (38%) ilmoitti lisänneensä tietokoneillaan tehtyjen verkko-ostosten määrää kriisin alettua. Kuluttajista 32% kertoi tehneensä ostoksia yhä enemmän matkapuhelimellaan ja 31% sanoivat tekevänsä enemmän töitä kotona. Mikä tahansa näihin toimintoihin liittyvä tili saattaa olla murtamisyrityksen kohteena, joka voi johtaa identiteettivarkauksiin tai petoksiin. Tilien suojaaminen vahvoilla, ainutlaatuisilla salasanoilla on tehokas toimenpide tällaisten hyökkäysten estämiseksi.

— Tilien suojaaminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Meillä on vahva yli kolmekymmenen vuoden kokemus kuluttajien ja heidän tietojensa suojaamisesta. Uudella salasanageneraattorillamme saa luotua helposti vahvoja salasanoja, jotka eivät päädy vääriin käsiin, Laaksonen toteaa.

Lue täältä lisää siitä, miksi jokaisella salasanalla on merkitystä.

*Lähde: F-Secure Consumer Survey Wave 4 (2021), yhdeksän maata (Yhdysvallat, Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Brasilia, Alankomaat, Meksiko, Ruotsi, Japani), otoskoko 800/maa, yhteensä 7200 vastaajaa.

F-Secure tekee digitaalisista hetkistä turvallisempia kaikille. Tuotamme nerokkaan yksinkertaisia ja kitkattomia suojausratkaisuja, jotka helpottavat suojaamiemme kymmenien miljoonien ihmisten ja 170 palveluntarjoajakumppanimme elämää. Olemme yli 30 vuoden ajan olleet kybersuojausalan edelläkävijöitä, sillä meitä inspiroi vahvasta yhteishengestä kumpuava sitoumuksemme pyrkiä jatkuvasti parempaan.

F-Secure media relations