F-Secure ja Helsingin yliopisto jatkavat Cyber Security Base -kyberturvallisuuskurssia

F-Secure ja Helsingin yliopisto jatkavat menestyksekästä yhteistyötään kyberturvallisuuskoulutuksessa myös tänä vuonna.

Cyber Security Base with F-Secure -kurssisarja toteutetaan jo toisen kerran. Yli 50 000 ihmistä Yhdysvalloista, Suomesta ja Iso-Britanniasta sekä muualta osallistuivat viime vuoden kurssille. Kurssin suosio sai Helsingin yliopiston ja F-Securen toteuttamaan kurssisarjan uudestaan.

Cyber Security Base with F-Secure -kurssisarja on laaja, kaikille avoin verkkokurssi. F-Secure ja Helsingin yliopisto suunnittelivat kurssin varmistaakseen, että opiskelijat saavat lähtötason taidot työuralle kyberturva-alalle, jossa on maailmanlaajuinen pula osaajista. Eräs viimeaikainen raportti ennusti, että kyberturva-alalla olisi 3,5 miljoona avointa työpaikkaa vuoteen 2021 mennessä.*

F-Securen toimitusjohtaja Samu Konttinen sanoo, että osaajapulan pitäisi kiinnostaa kaikkia kyberturvallisuuden tärkeyden vuoksi. Konttisen mukaan kurssi on hyvä askel eteenpäin ongelmaratkaisussa.

“WannaCry-haittaohjelma ja ennätysmäärä tietoturvahyökkäyksiä korostavat kyberturvauhkien suuruutta. Tällaiset hyökkäykset kasvattavat tietoturva-asiantuntijoiden kysyntää kaikilla teollisuudenaloilla, mutta samaan aikaan alalle ei ole tarpeeksi tulijoita”, sanoo Konttinen. ”Kyberturvallisuuskoulutus on tärkeä palanen osaajapulan taltuttamisessa ja se on myös uramahdollisuus opiskelijoille, joten otamme mielellämme vastuuta asiasta ja tarjoamme tätä kurssia uudelleen.”

MOOC-kurssit eli kaikille avoimet verkkokurssit tarjoavat korkealaatuista koulutusta yhdistämällä

F-Securen ja Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteiden kyberturvallisuuden tiedon ja osaamisen. Kurssisarjan sisällössä on monia eri osa-alueita, jotka osallistujan on ymmärrettävä saadakseen lähtötason taidot työuralle kyberturvallisuudessa. Kurssi sisältää myös harjoituksia, kuten lipunryöstön tapaisia hakkerointihaasteita, jotka auttavat opiskelijoita käyttämään opittuja tietojaan ja taitojaan.

Ja vaikka MOOC-kurssi käsittelee vaikeita aiheita, se on suunniteltu kaikkien ulottuville. Kurssi on maksuton eikä vaadi muodollista koulutusta, joten kuka tahansa, jolla on perustiedot koodaamisesta, tietoverkoista ja tietoturvasta voi osallistua.

Viime vuoden kurssi kiinnosti yli 50 000 henkilöä, joista lähes 5 000 osallistui tehtäviin ja yli tuhat suoritti kurssisarjan kokonaan loppuun. Tietojenkäsittelytieteiden laitoksen johtaja, professori Sasu Tarkoma on vakuuttunut, että korkealaatuisen verkko-opetuksen tarjoaminen on tehokas tapa houkutella potentiaalisia kyberturvaosaajia alalle.

“Oli aika jännittävää, että viime vuoden kurssi houkutteli yli 50 000 ihmistä ympäri maailman ja se kertoo myös, mikä tarve kyberturvallisuuskoulutukselle on ja kuinka MOOC-kurssi pystyy vastaamaan tähän tarpeeseen”, sanoo Tarkoma: “Kyberturvallisuus on asia, johon opiskelijat voivat suhtautua intohimoisesti ja sitä voi nykypäivänä hyödyntää monilla eri aloilla ja ammateissa. Tämä kurssi auttaa opiskelijoita löytämään oman mielenkiinnon kohteensa ja valmistaa heitä lupaavaan uraan.”

Cyber Security Base with F-Secure -kurssisarja alkaa 31. lokakuuta 2017. Kiinnostuneet voivat ilmoittautua kurssin postituslistalle saadakseen ajantasaista tietoa.

*Source: https://www.theregister.co.uk/2017/08/24/chronic_shortage_qualified_cybersecurity_bods/

Cyber Security Base with F-Secure FAQ