F-Secure auttaa organisaatiota ennakoimaan tietomurron todelliset kustannukset

Uusi palvelu auttaa yrityksiä määrittämään mahdollisen tietomurron taloudellisen vaikutuksen etukäteen, jotta yrityspäättäjät voivat mitoittaa suojaustarpeen oikein.

13.9.2017: Mitä onnistunut tietomurto maksaa yritykselle? Riippuu, keneltä kysyy, haarukka vaihtelee 200 000 dollarista 3,6 miljoonaan dollariin tai vielä suurempiin summiin. Keskiarvoista on hyötyä kehityssuuntien arvioimisessa, mutta tietyn yhtiön todelliseen riskiarvointiin ne eivät kelpaa. Jotta yritykset voisivat ennakoida ja hallita riskejään, F-Secure esittelee Cyber Breach Impact Quantification -palvelun (CBIQ), joka auttaa määrittämään tietomurron vaikutuksen organisaatioon.

Asiakasdata F-Securen riskienhallinnasta kertoo, että useimmat suuret organisaatiot ovat valmistautuneet huonosti tietomurtoihin. Puolessa yrityksistä on kriisinhallintatiimi, joka on valmistautunut fyysisiin onnettomuuksiin tai liiketoiminnan keskeytyksiin. Vain viidenneksellä yrityksistä on kriisinhallintatiimi, joka kykenee myös johtamaan kyberhyökkäyksessä. 65 prosenttia yhtiöistä ei ole koskaan käynyt läpi kriisinhallintaharjoitusta tai valmistautunut kyberhyökkäykseen. Mahdollisen murron kustannusten arviointi voi auttaa organisaatioita valmistautumaan varautumiseen ja kehittämään organisaation häiriönsietoa.

"Yritykset arvioivat, että kyberriskien arviointi on liian vaikeaa, joten ne investoivat miljoonia kaikenlaiseen hallintaan varmuuden vuoksi", sanoo riskienhallintakonsultti Marko Buuri F-Securelta. "Ne saattavat kuitenkin investoida vääriin asioihin, joten jos murto tapahtuu, yritykset eivät ole suojassa. CBIQ-palvelu vähentää epäselvyyksiä, jolloin yritykset tietävät oikean varautumisen ja turvainvestointien tason suojataukseen tärkeimmät asiansa.”

Murroista aiheutuvien kustannusten arviointi ennalta antaa päätöksentekijöille ymmärryksen todellisista riskeistä, jolloin nämä voivat tehdä valistuneita päätöksiä. Näin johto voi investoida oikeisiin asioihin, perustella investoinnit tietoturvaan sekä kertoa tehdyistä päätöksistä. Tämä parantaa riskiraportoinnin laatua, kun tulokset voidaan esittää numerotasolla.

Asiantuntemus ja tehtävään tarkoitettu simulaattori = perustellut tulokset

Kun F-Securen konsultit laativat CBIQ-palvelulla selvityksen, he analysoivat organisaation toimintaa sen omien asiantuntijoiden kanssa. He kartoittavat tietomurron moninaiset kustannusvaikutukset, kuten tutkinnan, palvelujen palauttamisen, lain ja asetusten vaatimat toimet, viestinnän toimenpiteet sekä liiketoiminnan keskeytymisen seuraukset.

Konsultit syöttävät nämä kustannukset F-Securen ainutlaatuiseen simulaattorityökaluun, joka laskee todennäköisimmän tuloksen, kustannuksien keskiarvon ja hajonnan reaaliaikaisesti.  Palvelu on kehitetty F-Securen vuosien kokemuksella auttaa erilaisia organisaatioita toipumaan tietomurroista. Sen avulla kustannusarvion voi laatia nopeasti ja kustannustehokkaasti sekä tuottaa tuloksista selkeän raportin. Palvelu tuottaa riskiraportin, joka perustuu organisaation kustannusrakenteeseen ja ennakoitaviin kustannuksiin.

Buuri kertoo CBIQ-palvelun lähestymistavan eroavan tavanomaisista menetelmistä, joissa riskit jaetaan vain kategorioihin ja laaditaan taulukkolaskennalla.

"Muut riskienarvioinnin työkalut tuottavat epämääräisiä arvioita, jotka jättävät tilaa keskustelulle. Me näytämme lukuja, jotka perustuvat läpinäkyvään ja perusteltuun tietoon. Miksi tyytyä arvailemaan, jos voit saada perusteltua tietoa päätöksentekoon?”

CBIQ on osa F-Securen täydellistä riskienhallinnan palvelukokonaisuutta. Palveluun kuuluvat Incident Response Maturity Assessments -arviot, jotka antavat kattavan näkymän yrityksen kykyyn sietää kyberhyökkäyksiä. Sekä lisäksi riskiprosessien kehityksestä, kriisinhallinnan kehityksestä, riskien mallinnasta ja harjoittelusta.

*Rand Corp. arvioi tietomurron keskimääräisten kustannusten olevan noin 200,000 dollaria. https://www.rand.org/pubs/external_publications/EP66656.html. Ponemon Institute arvioi tietomurron keskimääräisten kustannusten olevan noin 3.6 miljoonaa dollaria https://www.ibm.com/security/data-breach/

F-Secure Risk and Security Management Advisory Services

F-Secure tekee digitaalisista hetkistä turvallisempia kaikille. Tuotamme nerokkaan yksinkertaisia ja kitkattomia suojausratkaisuja, jotka helpottavat suojaamiemme kymmenien miljoonien ihmisten ja 170 palveluntarjoajakumppanimme elämää. Olemme yli 30 vuoden ajan olleet kybersuojausalan edelläkävijöitä, sillä meitä inspiroi vahvasta yhteishengestä kumpuava sitoumuksemme pyrkiä jatkuvasti parempaan.

Sanna Syrjalainen