Data on ‘uusi öljy’ ja kaikkien on tiedettävä öljyvuotonsa

Tammikuun 28. päivänä vietettävän tietosuojapäivän lähestyessä F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen varoittaa sosiaalisen median ja internetiin liitettyjen laitteiden kasvavasta uhasta yksityisyydelle. “Minusta data on varantona uusi öljy. Öljyn tapaan se luo yhtä lailla vaurautta ja ongelmia”, Hyppönen sanoo.

F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppösen mukaan sosiaalisen median ja esineiden internetin (IoT) vääjäämätön kasvu luovat kuluttajille yhä enemmän yksityisyydensuojan haasteita. Dataa keräävät ja sillä liiketoimintaa tekevät yritykset pääsevät yhä syvemmälle kuluttajien elämään.

Hyppönen on jo pitkään varoittanut siitä, miten ilmaiset verkkopalvelut ottavat asiakkaat tähtäimeensä tyrmistyttävän tarkasti.

”Twitter tietää, jos perheeseen odotetaan lasta seuraavan kuuden kuukauden aikana. Twitter-mainostaja voi käyttää tietoa mainostensa kohdistamiseen. Tämä tieto ei selvästikään käy ilmi twiiteistäsi tai siitä, ketä seuraat. Twitter itse asiassa ostaa tiedot suurilta tietovarastointiyhtiöiltä ja liittää ne tiliisi puhelinnumerosi avulla.”

Nopeimmin kasvava sosiaalinen verkosto Snapchat käyttää dataa muualla kuin verkossa tehdyistä ostoksista ja yhdistää tiedot käyttäjiin heidän mobiilitunnisteensa perusteella. Näin Snapchat voi tarjota asiakkailleen entistä tarkempaa markkinoinnin kohdistusta. Asiasta kertoi AdWeek*.

Tietosuojapainajainen voi pahentua nopeasti. "Ajan mittaan kaikista leivänpaahtimista tulee IoT-paahtimia, vaikka niissä ei olisi mitään internet-ominaisuuksia käyttäjälle. Ne ottavat silti yhteyttä valmistajaansa. Koska tämän mahdollistavan sirun lisääminen laitteeseen on edullista, siru lisätään paahtimeen, vaikka siitä saatavat hyödyt olisivat todella vähäisiä. Valmistaja pystyy kuitenkin hyödyntämään tietoja analytiikassaan ja ehkä jopa myymään niitä tietovarastointiyhtiöille.”

Hyvä uutinen on, että käyttäjien tietoisuus tietosuojariskeistä kasvaa. Tämä käy ilmi F-Securen teettämästä kyselystä**. Mac- ja iOS-laitteiden omistajien mielestä heidän laitteensa tarvitsevat virussuojausta yhtä paljon kuin Windows- tai Android-laitteiden käyttäjien. Tämä on hyvää kehitystä, koska Apple-käyttäjät tekevät muita todennäköisemmin ostoksia laitteellaan.

Hyppönen neuvoo kuluttajia miettimään tietosuojaansa, kun he ottavat käyttöön ”ilmaisen” palvelun tai ostavat internetiin liitettävän laitteen. Hän suosittaa myös erityistä varovaisuutta langattomissa verkoissa.

“Langattomissa verkoissa kannattaa käyttää hyvää VPN-tuotetta kannettavassa, puhelimessa ja tabletissa. Ilman sitä muut samaa verkkoa käyttävät voivat nähdä suuren osan liikenteestäsi”, Hyppönen kertoo.

Tietosuojapäivän edistämiseksi Hyppönen on vastaamassa kysymyksiin Redditissä perjantaina 27.1.2017 klo 16.

*Lähde: http://www.adweek.com/news/technology/snapchat-advertisers-can-now-target-apps-users-based-offline-sales-data-175646

**Lähde: F-Securen Apple Myths -verkkokysely, johon vastasi 3 000 vastaajaa Yhdysvalloista, Saksasta ja Ruotsista, 1 000 jokaisesta maasta. Vastaajajoukko on iältään, sukupuoleltaan ja tuloiltaan tilastollisesti maiden väestörakennetta edustava. Kysely oli avoinna 9.12.2016–1.1.2017.

Lisätietoja:

Mikko Hyppönen: ‘Data is the New Oil’