Brexit-epätietoisuus sai Twitterissä polttoainetta globaalilta oikeistolta

F-Securen asiantuntijat analysoivat 24 miljoonaa twiittiä ja havaitsivat epäorgaanista toimintaa Brexitiin liittyvissä keskusteluissa

Helsinki 12. maaliskuuta 2019: Facebookilla, Twitterillä ja muilla sosiaalisen median palveluilla on merkittävä vaikutus yleiseen mielipiteeseen. Samalla ne ovat Pandoran lipas valeuutisille ja täsmäase kansan manipulointiin. F-Securen asiantuntijat analysoivat 24 miljoonaa twiittiä ja tunnistivat vaikuttamisyrityksiä, joissa Iso-Britannian ulkopuolella rekisteröidyt ja vahvasti oikeistolaiset Twitter-käyttäjätilit pyrkivät vahvistamaan Brexitiä puoltavia näkemyksiä.

Normaalista poikkeavaa Twitter-aktiivisuutta havaittiin tutkimuksessa sekä Iso-Britannian EU-eroa kannattavassa että vastustavassa twiittailussa, mutta aktiivisuutta oli havaittavissa tuntuvasti enemmän Brexitiä eli eroa kannattavissa viesteissä. Tutkimuksen mukaan näiden vaikuttamisyritysten tavoite oli vahvistaa oikeistolaisten populistien näkemyksiä Brexitistä ja muista poliittisista kiistakapuloista, kuten keltaliivien protesteista Ranskassa.

”Havaitsemamme Brexitiä kannattavat näkemykset Twitter-keskustelussa erosivat merkittävästi eroa vastustavista viesteistä, jotka vaikuttivat enemmän orgaanisilta eli ihmisten tekemiltä. Poliittisiin liikkeisiin ja tapahtumiin liittyvä epäorgaaninen aktiivisuus on usein seurausta maksettujen mielipiteiden tai valheellisen tiedon levittämisestä”, sanoo F-Securen vanhempi tutkija Andy Patel.

”Tutkimuksemme osoittaa ainakin sen, että verkossa on meneillään globaali vaikuttamisyritys, joka tukee Brexitiä kannattavan puolen sanomaa.”

Tutkimuksessa löydettiin todisteita muun muassa seuraavista tapahtumista:

• Kaksi suosituinta eroa kannattavaa Twitter-vaikuttajaa sai suhteettoman paljon twiittien jakoja verrattuna suosittuihin eroa vastustaviin vaikuttajiin
  • Eroa tukevien ryhmä sai tukea muutamalta pieneltä uutismedialta
  • Keskusteluihin ja twiittien jakamiseen osallistui merkittävä määrä Iso-Britannian ulkopuolisia käyttäjätilejä
  • Osa eroa tukevista käyttäjätileistä twiittasi sekaisin sekä Brexitiä kannattavia että vastustavia viestejä (erityisesti hashtageilla #giletsjaunes ja #MAGA)
  • Osa eroa kannattavista käyttäjätileistä osallistui myös ranskalaiseen poliittiseen keskusteluun (#franceprotests)
Tutkimusaineisto sisälsi 24 miljoonaa twiittiä, jotka valikoituivat tutkimusaineistoksi sen perusteella, että niissä mainittiin sana brexit. Twiittien lähettäjinä oli 1,65 miljoonaa Twitter-käyttäjätiliä ja ne lähetettiin aikavälillä 4.12.2018–13.2.2019. Tutkimusdatasta pyrittiin havaitsemaan poikkeuksellinen aktiivisuus, jota syntyy muun muassa botnettien, valekampanjoiden, maksettujen mielipiteiden ja muiden epäorgaanisten keinojen seurauksena.

Vaikka tutkimuksessa analysoitiin huomattava määrä Brexitiin liittyvää dataa, on se Patelin mukaan vain lähtökohta tämän tyyppiselle tutkimukselle. Hän toivoo, että muut jatkavat tutkimusdatan analysointia.

”Sosiaalinen media generoi älyttömät määrät dataa. Trendien ja ilmiöiden tunnistaminen on haastavaa, resursseja kuluttavaa työtä. Sosiaalinen media on kuitenkin tärkeä uutis- ja tietolähde monille ihmisille, jotka yhä opettelevat sen käyttöä. Toivoaksemme ihmiset kuulevat tästä tutkimuksesta ja ymmärtävät, miten paljon opiskelua sosiaalisen median käyttö vielä vaatii, ja kehittävät sitä kautta paremman ymmärryksen siitä, mitä sosiaalisessa mediassa tapahtuu”, Patel sanoo.

Tutkimus on saatavilla englanninkielisenä F-Securen News from the Labs -blogista.

Lisätietoja:

Why Social Network Analysis is Important Pro-leave Brexit Twitter activity boosted by suspicious activity, foreign support