Aku Ankka pääsi F-Securen tietoturva-avustajaksi: Tulppu ja Aku nokittelevat Digi-Aku-tietoturvaliitteessä

Vaikka lapset käyttävät suvereenisti erilaisia digitaalisia laitteita ja palveluita, he eivät välttämättä aina muista tietoturvan tärkeyttä. F-Secure, Elisa ja Sanoma ottivat käyttöön uudenlaisen tavan puhua tärkestä aihepiiristä lapsille ja pestasivat Aku Ankan opastamaan kansalaistaitoja verkossa.

Ankkalinna on aina seurannut aikaansa. Nyt Tupun, Hupun ja Lupun arkea ovat Ankstagram, Aku nappaa kääksieitä ja Mummo Ankka seuraa tapahtumia Visertimestä. Tulppu rääkkää Akua Pärstäpankki-palvelussa.

”Jo vuosikymmeniä valistuneet lapset – ja aikuiset – ovat oppineet tärkeät asiat Aku Ankasta. Tietoturva ja yksityisyyden suoja voivat olla etenkin lapsille etäisiä aiheita, jotka eivät välttämättä kauheasti kiinnosta, mutta kun siitä puhutaan sarjakuvan keinoin, asia onkin helpompi omaksua”, sanoo myyntipäällikkö Jussi Koskinen F-Securelta.

F-Secure, Elisa ja Sanoma ovat yhdessä tuottaneet Aku Ankkaan Digi-Aku-tietoturvaliitteen. Liite opastaa lukijoita oivaltamaan, kuinka verkossa toimitaan fiksusti.

Aku Ankan taistelu rakkaan naapurinsa Teppo Tulpun kanssa tapahtuisi nykyään myös verkkopalveluiden välityksellä, joten näin tapahtuu myös Digi-Akussa. Erilaisten verkkopalvelujen käyttäminen voi aiheuttaa joskus mielipahaa ja Digi-Aku tarttuu myös muiden tunteiden huomioimiseen.

-

”Yhteistyössä Aku Ankan ja Elisan kanssa syntyi uudentyyppinen tietoturvaopas – hauska ja oivalta Digi-Aku, jonka tärkeistä aiheista lapset voivat luontevasti keskustella vanhempiensa kanssa”, Koskinen iloitsee.

”Aku Ankan toimitukselle oli ilo ja kunnia tehdä tietoturvaliitettä Suomen johtavien asiantuntijoiden kanssa. Akumaisella tavalla digimaailmaa kommentoivat sarjat ja viihteen keinoin tarjoillut faktapaketit toimivat mainiosti ja opettavat huumorin varjolla tärkeitä asioita kuin varkain”, Aku Ankan päätoimittaja Aki Hyyppä kertoo.

Digi-Akun tarinat valittiin tarkkaan ja ne on laadittu alun perin Hollannissa. Kannen suunnitteli Jan-Roman Pikula. Tarinoiden käsikirjoitukset laativat Jos Beekman, Ferdi Felderhof ja Bas Schuddeboom. Tarinat piirsivät Carmen Pérez ja Sergio Garrido.

Digi-Aku-tietoturvaliite ilmestyi Aku Ankka -lehden liitteenä viikolla 19 ja verkossa osoitteessa https://lataamo.akuankka.fi/digiaku.