30 prosentilla yritysjohtajista palvelujen salasanoja on vuotanut verkkoon

F-Securen selvitys kertoo, että 81 prosentilla suurten yritysten toimitusjohtajista sähköpostiosoite ja muut henkilötiedot olivat päätyneet verkkoon roskapostilistoille tai verkkoon vuotaneisiin markkinointitietokantoihin.

Lähes joka kolmannen suuren yrityksen toimitusjohtajan tilitiedot on vuodettu verkkoon tietomurtojen jälkeen. F-Secure tutki tietomurtojen jälkeen verkkoon vuodettuja tietokantoja ja etsi näistä yritysjohtajien sähköpostiosoitteilla avattuja käyttäjätilitietoja. Jos johtajat eivät hallinnoi salasanojaan asianmukaisesti, voi tämä altistaa heidät kohdennetuille hyökkäyksille.

CEO Email Exposure: Passwords and Pwnage -selvityksessä tutkittiin yli kahdensadan suurimman yrityksen toimitusjohtajien käyttämiä tunnettuja sähköpostiosoitteita kymmenessä maassa. Tutkijat vertailivat näitä osoitteita F-Securen tietokantaan tietomurroissa verkkoon vuodetuista tilitiedoista. Selvityksessä havaittiin:

• Yleisimmin käytetyt murretut palvelut, joissa toimitusjohtajat olivat käyttäneet yrityssähköpostiaan, olivat Dropbox ja Linkedin.
  • Maat, joissa suurin osa johtajista oli käyttänyt osoitettaan murretuissa palveluissa, olivat Tanska 62 prosentin osuudella ja Hollanti 43 prosentin osuudella.
  • 81 prosentilta tutkituista yritysjohtajista löytyi verkosta sähköpostiosoite ja muita tietoja, kuten syntymäaikoja, osoitteita ja puhelinnumeroita. Näitä löytyi roskapostilistoilta ja markkinointitietokannoista.
  • Maat, joista suurimmalta osalta toimitusjohtajista löytyi tietoa vuodettuna roskapostilistoille ja markkinointilistoille olivat Hollanti, Britannia ja USA, kukin 95 prosentin osuudella.
  • Vain 18 prosentilta toimitusjohtajista ei löytynyt sähköpostiosoitetta vuodetuista tietokannoista.
“Selvityksemme muistuttaa hyvien salasanakäytäntöjen tärkeydestä”, sanoo Erka Koivunen, tietoturvajohtaja F-Securelta. “Toimitusjohtajan tunnukset tiettyyn palveluun voivat vuotaa verkkoon, vaikka hän ei tekisi mitään väärin. On kuitenkin syytä olettaa, että käyttämiimme palveluihin murtaudutaan ja niissä käyttämämme salasanat ovat kaikkien ulottuvilla. Motivoituneet hyökkääjät voivat käyttää salasanoja yrittääkseen murtautua muihin palveluihin.”

Heikkojen salasanojen käyttäminen voi altistaa johtajan omat tiedot ja yrityksen tiedot riskeille. Vuoden 2016 Verizon Data Breach Investigations Report -katsauksen mukaan 63 prosentissa vahvistetuista tietomurroista käytettiin heikkoja, varastettuja tai oletussalasanoja.* F-Securen riskiarvioiden mukaan toimitusjohtajan tunnuksilla tehtävää tietomurtoa voi olla vaikea huomata heikosti valmistautuneissa yrityksissä.

Uniikin ja vahvan salasanan käyttäminen jokaiselle verkkopalvelulle on valmistautumisen perusta. Asiantuntijat suosittelevat salasanojen hallintasovellusten käyttöä niiden helppouden vuoksi. F-Secure Password Protection, ainoa saatavilla oleva sovellus, joka on integroitu päätelaitteiden turvasovellukseen, on F-Secure Protection Service for Business -sovelluksen uusin osa. Se julkistetaan 1. marraskuuta.

CEO Email Exposure: Passwords and Pwnage.

*Lähde: 2016 Verizon Data Breach Investigations Report, http://www.verizonenterprise.com/resources/reports/rp_DBIR_2016_Report_en_xg.pdf